
Institut für Rundfunkökonomie 
an der Universität zu Köln 

 
 

 

 

 

 

 

 

Thomas Scharping 
 

Administration, Control and Censorship  
in the Chinese Media 

 

 

 

 

 

 

 

 

Working Papers of he 
Institute for Broadcasting Economics  

University of Cologne 
 

 

No. 233 

 

Cologne, October 2007



Arbeitspapiere des Instituts für Rundfunkökonomie 
Working Papers of the Institute for Broadcasting Economics 

ISSN der Arbeitspapiere: 0945-8999 
ISSN of the Working Papers: 0945-8999 

ISBN des vorliegenden Arbeitspapiers 233: 978-3-938933-36-7 
ISBN of the Working Paper at hand 233: 978-3-938933-36-7 

Schutzgebühr: 7,-- € 
Nominal Charge 7,-- € 

Die Arbeitspapiere können im Internet eingesehen 
und abgerufen werden unter der Adresse 

http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.de 

The Working Papers can be read and downloaded 
from the Internet URL 

http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.de 

Mitteilungen und Bestellungen richten Sie bitte per E-Mail an: 
rundfunk-institut@uni-koeln.de 

oder an die unten genannte Postanschrift 

Messages and orders to the Institute can be sent via e-mail to: 
rundfunk-institut@uni-koeln.de 

or to the mailing address below. 

 

 

 

 

 

 

Hohenstaufenring 57a 
 50674 Cologne 

Germany 
Telefon: +49 (0)221 23 35 36 

 Telefax: +49 (0)221 24 11 34 
 



Thomas Scharping 

Administration, Control and Censorship  
in the Chinese Media* 

Abstract ...............................................................................................................3 

1.  Introduction ....................................................................................................5 

2.  Principles .......................................................................................................6 

3.  Organizations.................................................................................................7 

4. Mechanisms and Procedures ......................................................................11 

5.  An Instructive Case......................................................................................16 

6.  Conclusions .................................................................................................19 

References........................................................................................................21 

 

 

                                            
*  Thomas Scharping (t.scharping@uni-koeln.de) is Professor for Modern Chinese 

Studies, Chair for Politics, Economy and Society of Modern China, at the University 
of Cologne, Germany. 





Abstract 

While China’s policies of reform and opening-up have triggered far-reaching 
economic transformations in the media sector, and the leeway for uncensored 
reporting has widened, the principles of political supervision remain essentially 
unchanged. The article sketches the interplay of numerous government and 
Party organs responsible for media supervision and censorship in terms of mis-
sion, personnel and work assignments. The main emphasis is on the present 
situation and changes since 1990. Despite some organizational reshuffling and 
recurrent jurisdictional adjustments, the basic bureaucratic set-up for enforcing 
media compliance with Party policies stays in line with the Leninist arrange-
ments of the 1950s. The challenges for effective control posed by the techno-
logical revolution in mass communication have been met by new innovations in 
the monitoring and filtering of sensitive reports. Although principles of rule by 
law have also spread to the media, they lag behind some other spheres of Chi-
nese public life. Regulations stipulate a host of licensing requirements. They 
stress media duties and remain largely silent on media rights. On the back-
ground of reorganizations in the magazine „Freezing Point“ of the Youth League 
effected during 2004 - 2006, the article highlights the tensions of current media 
policies, the conflicts between multiple actors and the unresolved contradictions 
between commercial and political interests. 

Key words: China, media supervision, censorship, press, radio, television, film, 
internet 

 

 





1. Introduction 

China’s accession to the WTO has once again accelerated the economic re-
structuring of the country’s old and new media. Recent measures such as the 
gradual separation of TV production and broadcasting units or the permission 
for limited private and foreign investments in the media sector all strengthen the 
sweeping process of commercialization under way since the 1980s. In its 
course, the media’s clearly political mandate of former times has become 
eroded by market-driven behavior with its attention to publicity, sales and pro-
gram ratings, cost-effectiveness and income-generating schemes (ZHANG 
XIAOGANG 1993; ZHAO YUEZHI 1998; LYNCH 1999; FISCHER 2001; 
FISCHER 2003; LEE CHIN-CHUAN 2003). The proliferation of new economic 
actors, the ramification of bureaucratic agencies and the creation of a host of 
new non-governmental organizations, the Internet and various forms of elec-
tronic publishing have also spurred the diversification of the media. Chinese 
newspapers and journals, movies and TV programs are a world apart from the 
dull fare meted out to audiences before the reform period.  

But while the outward signs of new liberties for Chinese society are all too evi-
dent, the less visible means for ensuring media compliance in the political realm 
endure. Organizational arrangements and the long-established procedures for 
media control have shown a great power of resistance against all attempts to 
relax or even abolish censorship. Instead of weakening, some of them have 
even become buttressed by China’s drive to introduce rule by law and by her 
determination to partake in the technological revolution. Commercialization and 
marketization as the main challengers of political supremacy in media work 
have provoked a political backlash. The old and new procedures for censorship 
and control of the media that are discussed in this article are still formidable. Un-
der conditions of globalization, the political motives for tightened media supervi-
sion have also become meshed with economic motives and the desire to prevail 
in the global competition for markets, investments and ideas (WILLMANN 2006). 
Supervision of the Chinese media sector therefore comes in different garbs. 
While it can drape itself in the outfit of the cyber-age and in money-making 
smartness, it can also don museum pieces from the socialist fashions of yore. 

The article presents a summary of developments in media supervision since the 
1990s. This is a sensitive topic with murky details that are only roughly sketched 
in most of the literature. Besides the books and articles cited in the text and the 
list of references, the article also relies on a careful screening of Chinese inter-
net materials which prove to be a valuable source of information. All unattri-
buted information in the text was gathered by way of interviewing during re-
peated research stays in China.  



6 Scharping: Chinese Media  

 

2. Principles 

Since the start of China’s reform policy, the ideological guidelines and general 
principles of press work in China have been repeatedly called into question by 
advocates of political liberalization. Nevertheless, they stay intact, preserving 
basic tenets that hark back to Lenin’s 1902 and 1905 articles on “What Is to Be 
Done?” and “Party Organization and Party Literature”, plus a long list of later 
explications by Soviet and Chinese communist leaders, among them speeches 
by Mao Zedong in 1948 and 1957 (Talk to the Editorial Staff of the Shanxi-
Suiyuan Daily, 2 April 1948; On the Correct Handling of Contradictions Within 
the People, 27 February 1957), as well as by Liu Shaoqi in 1948 (A Talk to the 
North China Press Corps, 2 October 1948). These include the definition of the 
press and other media as “the mouthpiece of the Party”, underlining their duty to 
propagate the Party line and to give guidance to the populace by use of many 
positive and a few negative examples. Truthful reporting is honored in principle 
but subordinated to a grasp of basic truths and political needs as judged by the 
Party leadership. Freedom of the press as practiced in Western countries and 
the role of the media as an independent power are explicitly renounced; news-
papers are conceived as organs of the various Party organizations. 

For decades, these principles have been repeated over and over again (LIU 
1971; KLASCHKA 1991). They have served to justify tight Party control of all 
media and to submit all journalists to periodic ideological instruction. They have 
never been abandoned, not even by reformist Party leader Hu Yaobang, who, 
while pleading for a more lively style of press reports, endorsed them in an of-
ten-cited speech of 1985 (On the Party’s Journalism Work, 8 February 1985). 
After the Tiananmen movement of 1989, all initiatives for introducing some 
genuine rights of the press and for enshrining them in new laws on the press, 
on radio, film and television that had been under way since 1984 ceased. In-
stead, political retrenchment fostered a drive against “bourgeois liberalization of 
the press” in the 1990s (ZHANG XIAOGANG 1993; DITTMER 1994; POLUM-
BAUM 1994b; ZHAO YUEZHI 1998; LYNCH 1999; HU JIWEI 2002). It has 
been buttressed by the constant admonishment to safeguard political and social 
stability, the catchall argument of the post-Tiananmen period for ruling out po-
litical reforms. 

China’s new Party leader Hu Jintao has been unwilling to strike any new chords 
so far. His latest pronouncements on the basic principles of press work and in-
formation policies date from January 2006 and are noteworthy for their orthodox 
stand. Typically enough, the Party’s current guidelines on reforms in the cultural 
sector try to separate the commercial and political aspects of media work. While 
economic reforms in terms of profitability, private investments and nation-wide 
marketing of the media have breached many former restrictions, Party leader-
ship in all matters of news reporting is upheld (RENMIN RIBAO, 4 January 
2006, 12 January 2006).  



 Scharping: Chinese Media 7 

3. Organizations 

The bureaucratic edifice for enforcing supervision of the Chinese media reflects 
the complicated political set-up of the country with its multitude of vertically 
structured and horizontally layered organizations. These display the Leninist ar-
rangement of dual rule by both Party and government organs, which has been 
phased out in many other spheres of Chinese economic life but stays very 
much alive in the media sector. Absolute leadership of the Party continues to be 
the paramount principle in media work, even if in practice it can become re-
fracted by the existence of multiple actors and different views within the Party or 
the government, as well as by the bureaucratic rivalries of daily life. 

At the apex of the supervisory apparatus is the Central Leading Group for 
Propaganda and Ideological Work, an informal caucus of the top Party and 
government leaders in charge of various bureaucracies in the propaganda 
sphere. Currently headed by Li Changchun, a member of the Politburo Standing 
Committee and thus one of the nine highest Party leaders, it hammers out the 
general line in propaganda work and acts as a coordinating mechanism at the 
highest level. The Central Leading Group meets irregularly; it has no vertical or-
ganization underneath the national level. Its relatively small secretariat handles 
liaison and courier services which ensure that its decisions are transmitted to all 
relevant departments (HSIAO CHING-CHANG and TIMOTHY CHEEK 1995; LI 
CHANGCHUN 2007). 

The duties of the Party’s permanent watchdog over media work are shouldered 
by the Propaganda Department of the CCP Central Committee, whose director 
usually holds a seat on the Politburo and concurrently acts as deputy head of 
the Central Leading Group. In contrast to the Central Leading Group, the 
Propaganda Department is a full-blown organization with more than a dozen 
sub-departments at central level and a hierarchy of parallel organizations at 
provincial, city, and county level. It drafts guidelines for all media work and 
oversees their implementation, makes appointments to leadership positions on 
its own nomenclatura list and issues orders to the government administrations 
in charge of operational work in the media sector: the General Administration of 
Press and Publications; the State Administration of Radio, Film and Television; 
Xinhua News Agency; the State Council’s Information Office; the Ministry of 
Culture; the Ministry of Information Industry; and editorial offices of newspapers 
and media under central Party or government leadership (RENMIN RIBAO, 31 
October 2003; ZHONGGONG ZHONGYANG XUANCHUANBU 2003; 
ZHONGYANG XUANCHUANBU 2006). 

Via the organizational channels of these organizations or by means of the sys-
tem of lower-level propaganda departments, the Central Committee’s Propa-
ganda Department can extend its reach to all media within China. Local cases 
are usually left to the discretion of lower-level departments, which are assigned 
duties in alignment with territorial and sectoral jurisdictions. However, the Cen-
tral Propaganda Department can intervene at any time and reach out to the lo-
cal level directly, should it deem this necessary. Its responsibilities include draft-



8 Scharping: Chinese Media  

 

ing of theoretical guidelines, supervision of foreign propaganda, control of book 
and journal publishing, film production, radio and TV broadcasting, direction of 
literary and art activities, guidance of research work in the social sciences and 
the humanities, as well as the monitoring of public opinion in the country by the 
scanning of newspapers, internet sites and internal reports. In former times, it 
also watched school books and political schooling for teachers, evening 
schools, translation activities, health propaganda and sports. Senior cadres of 
the Propaganda Department often also hold leadership positions in other cul-
tural organizations or control organs for the media. One of the present deputy 
directors of the Propaganda Department, for example, concurrently acts as di-
rector of the State Administration of Radio, Film and Television (LIU 1971; 
ZHONGGONG ZHONGYANG XUANCHUANBU 2002; JIAO GUOBIAO 2004; 
ZHONGYANG XUANCHUANBU 2006). 

Supervising the supervisors, the Propaganda Department usually acts as a gray 
eminence behind the scenes. Even though during recent years it has preferred 
to translate its proper Leninist-Chinese designation (xuanchuan bu) into the in-
nocent English term „Publicity Department“, it is notable for shunning publicity 
and not even publishing an own website (CPGPRC). This is different from the 
various government agencies implementing the Propaganda Department’s 
guidelines and thus functioning as its extensions, even if their personnel can 
hold views that can diverge widely from those of their mandators. In order to fa-
cilitate their administrative routine work, advertise their income-earning activities 
and connect with an ever more diversified clientele of economic actors, the 
various government bureaucracies and their affiliates post sometimes quite 
elaborate information on the internet.  

One of the oldest and best-established government organs in the media sector 
is Xinhua News Agency. Founded in 1931 in the communist base-areas of Jiang-
xi province, it has evolved into a giant state institution for the collection, proc-
essing and distribution of current news and information. Holding monopoly 
status in its realm, it maintains branch offices in all the provinces of China and 
in more than 100 countries worldwide, with ca. 8,400 employees on its rosters. 
Major subsidiaries include an advertising company, an audio-visual outlet, a 
publishing press, a printing shop and others. Apart from regularly feeding the 
press with its standardized news reports, Xinhua also publishes nearly 40 dif-
ferent journals and newspapers, an extensive internet service, and annually 
more than 400 books on current affairs. Other activities include the dissemina-
tion of internal reports on the political situation in China that are circulated for a 
restricted readership of political leaders. Xinhua is a state agency under the 
State Council and enjoys ministerial rank. At the same time it is also listed as 
one of the five media organs under the direct leadership of the Party’s Central 
Committee, a position shared by the Party’s central organ People’s Daily, the 
national newspaper Guangming Daily, the Party’s theoretical journal Qiushi and 
the State Administration of Radio, Film and Television (CHANG 1989, pp. 61-
91; BATTISTELLA 2005; XNA; ZHONGGUO GONGCHANDANG).  

 



 Scharping: Chinese Media 9 

Two organizations act as the direct supervisors of the media: the General Ad-
ministration of Press and Publication (GAPP) and the State Administration of 
Radio, Film and Television (SARFT). Both have their own networks of parallel 
institutions at lower levels. GAPP was established in 1949 and soon became 
integrated into the Ministry of Culture, where it concentrated on the administra-
tion of copyrights and the organization of the publishing industry. Elevated to 
the status of an independent administration directly under the State Council in 
1973, its jurisdiction was broadened in 1987 to include control of all publishers 
of newspapers, journals and audio-visual materials. These have grown to more 
than 900 publishing houses in 2003. With a staff of some 145 cadres at central 
level and many more in the subordinate provincial bureaus, GAPP has been ac-
tively involved in recurrent crackdowns on the widely expanded publishing 
scene of the reform period. It performs regular monitoring of news publishing 
and internet websites, investigates and prosecutes all illegal publishers, import 
and export units. With its mandates for drafting regulations on publishing or for 
planning the number, the composition and the regional distribution of all publish-
ing units, printing houses and book stores it also wields powerful instruments for 
exerting both political and market control. In recent years, it has used these pre-
rogatives to promote the establishment of large publishing conglomerates 
(GAPP; POLUMBAUM 1994a).  

Similar to GAPP, its sister organization SARFT exercises control of a distinct 
media segment that has become even more important than the publishing of 
print media. It has long been functioning under the dual leadership of both the 
State Council and the Central Committee. Testifying to the significance of radio 
and television, SARFT came under the direct leadership of the Propaganda De-
partment during the Cultural Revolution and well into the early reform period 
from 1967 to 1981. Afterwards it reverted to the position of an administration 
under dual government and Party leadership, enjoying elevated status as a min-
istry during 1982 to 1997.Its special position is also documented by the fact that 
it is one of the only three media organs that are headed by a member of the 
Central Committee and thus enjoy ministerial rank (the other two being Xinhua 
News Agency and the Party organ People’s Daily). Since 1986 SARFT has also 
acquired jurisdiction over the Chinese film industry. Two years later it had to 
cede authority over TV cable networks to the newly created Ministry of Informa-
tion Industry (MII). Today, it controls all radio and TV broadcasting units from 
the county to the national level. In the year 2000 there were nearly 2,000 of 
them nationwide.  

Moreover, SARFT exerts direct leadership over an empire comprising China’s 
three national radio and TV stations (the central TV station CCTV, Central Peo-
ple’s Broadcasting Station, and Radio China with broadcasts for foreign audi-
ences), nearly 40 other subordinate film studios, companies, or institutions, plus 
28 affiliated associations. It has tried to forge a huge industrial and commercial 
conglomerate with more than 20,000 employees out of these. But because of 
the divergent interests involved in this embryonic enterprise, the China TV and 
Film Broadcasting Group, this plan has not really become a running proposition. 



10 Scharping: Chinese Media  

 

While new solutions for bundling the commercial interests of SARFT are still be-
ing sought, the agency’s administrative control functions continue unabated. 
Similar to GAPP practices, they include the regular monitoring of radio, TV and 
film content, the formulation of annual plans for the volume, distribution and 
structure of film production, the drawing up of regulations for the licensing of the 
relevant media segment, the handling of import and export agreements and in-
ternational cooperation (LI XIAOPING 1991; SARFT; SARFT d). 

While supervision of the traditional media is founded on a division of labor be-
tween well-established institutions, control of the internet has become entangled 
in a haggling over competing jurisdictions. Apart from its control of cable net-
works, the Ministry of Information Industry (MII) thus regulates and controls all 
internet access and content providers. However, this still leaves the supervision 
of internet broadcasts with SARFT. GAPP in turn approves and oversees all 
publication and information sites on the internet. To make matters still more 
complicated, the State Council’s Information Office, which mainly coordinates 
China’s foreign propaganda, claims planning and guidance rights over informa-
tion and propaganda sites on the internet, too. Moreover, the Ministry of Public 
Security is conducting its own activities for scanning or filtering internet content 
and prosecuting illegal behavior contravening state secrecy laws. Last but not 
least, the Propaganda Department has also set up its own section for the moni-
toring of internet reports. And the list carries on. A recent discussion of bureau-
cratic intricacies in the regulation of the increasingly popular internet blogs 
brought out the fact that in addition to the organs mentioned above there are 
still further players in the regulatory thicket: the Ministry of Culture, the Ministry 
of Health, the Ministry of Education, the Ministry of State Security, the State 
Administration of Industry and Commerce, the Chinese Academy of Sciences, 
the State Secrecy Bureau and the State Secret Code Regulatory Commission. 
Altogether, the record includes 14 different agencies (MII; MPS; JINGJI 
CANKAO BAO, 4 January 2007). 



 Scharping: Chinese Media 11 

4. Mechanisms and Procedures 

There are a host of formal and informal avenues for enforcing compliance with 
the wishes of the supervisory bodies. Even if today belief in the Party’s ideology 
has become seriously eroded and Party cohesiveness is much less than it used 
to be, the all-pervasiveness of Party cells and committees in the media still con-
tinues to function as a powerful lever. All government institutions active in media 
work and all editorial offices are steered by their own Party committees, which 
ultimately answer to the Propaganda Department. The Party committees meet 
regularly and decide on matters of major importance. Even a commercial unit 
such as the China TV and Film Broadcasting Group openly declares on its web-
site to follow the instructions of its Party cell, which decides on business strategy, 
propaganda duties, matters of personnel, as well as capital transfers (SARFT d).  

All media continue to function as units under state ownership, thus ensuring 
their external supervision by higher leadership organs and their internal control 
by Party committees. Since the vast majority of media staff carries Party mem-
bership cards and is subject to Party discipline, and all personnel bureaus re-
sponsible for the hiring, firing, promotion or demotion of employees in state in-
stitutions are customarily led by Party cadres, the principles of state ownership 
and Party leadership carry additional clout. Private media ownership has been 
repeatedly demanded, but it has been consistently rejected by the Propaganda 
Department. Although private investments have been continuously increasing, 
these have to assume the form of loans. This unswerving stance in the political 
realm contrasts with a clear commitment to disentangle Party, state and busi-
ness interest in the commercial sphere. In a sweeping decision of February 
2004, the Propaganda Department ordered the ceasing of all government and 
Party subsidies for the press, the abandonment of all opposite fee collections 
and the merger of different publishers into large publishing groups. As a further 
measure it decreed that all government and Party personnel had to quit concur-
rent positions in the distribution, advertising and operating sections of the press 
(ZHAO YUEZHI 1998, pp. 39-45, 176; FISCHER 2001; XNA, 27 May 2003; 
RENMIN RIBAO, 10 April 2004). 

Depending on the status and importance of the individual media, their directors 
and editors-in-chief are appointed by the central or the regional propaganda de-
partments directly. In the case of newspapers and journals they are responsible 
for overseeing the pre-censoring of normal reports, which pass through three to 
six hands before their final release. In case of commissioned guide-line reports 
and commentaries in the national media, the arrangements may become even 
more complicated by including several Party and government leaders with rele-
vant jurisdictions in the chain of command. Contrary to historical precedents 
from other countries with censoring practices, pre-censoring of the Chinese 
press thus is not vested in a special organ but is carried out by personal fiat of 
individual politicians or internally within the press itself. While this leaves scope 
for different implementation and interpretation, it also creates ample room for 
factional bickering and burdens the persons in charge with all responsibilities, 



12 Scharping: Chinese Media  

 

should a superior organ find fault in their decisions later on (LIU 1990, pp. 84-
87; WU 1994; CHANG 1989, pp. 92-111; WU 2002).  

Pre-censoring is unnecessary, if only the full and unaltered text of Xinhua re-
ports is relayed. Xinhua reports are transmitted in two categories: lead stories 
and commentaries for mandatory reprinting or ordinary reports for optional use. 
A specific monopoly of Xinhua reports exits in regard to information on Party 
and government policies, important leadership meetings and activities, leader-
ship talks on both domestic and foreign affairs, appointments, dismissals and 
deaths of important leaders. These time-honored but still valid rules from 1949 
and 1950 were reaffirmed in a directive of the Propaganda Department from 
1987 (WEI YONGZHENG 2002, p. 199). They are paralleled by the requirement 
that all local TV stations have to transmit the first channel of CCTV. An addi-
tional rule stipulates that foreign news have to come from Xinhua or the three 
central media (CCTV, Central People’s Broadcasting Station and Radio China) 
exclusively. These practices make the headlines and first pages of many papers 
or the news broadcasts of radio and TV stations look and sound alike. They en-
sure a large degree of uniformity for published opinion throughout China. The 
variety of information has been further limited by the past ban against marketing 
media outside their assigned areas of circulation, which correspond with the ju-
risdiction of the Party or state unit disseminating them. The increasing trend of 
privatization and commercialization makes this ban crumble for the print media. 
Although state control of all ordinary transmissions let it largely survive for radio 
and TV broadcasts, persons or units with satellite receivers are able to watch 
the domestic TV programs of other provinces (CHAN 2003, pp. 161-169). 

To the chagrin of Chinese journalists, no clearly defined rules exist for circum-
scribing the privileges of the Propaganda Department. Judging from the bits and 
pieces of information available on official and dissident websites, it regularly is-
sues guidelines for political study courses and convenes symposia for lecturing 
responsible cadres in the media. A constant source of irritation are its lists of 
banned authors or publications. These are augmented by lists of banned or rec-
ommended topics for media reporting, which are updated on a weekly basis. The 
taboos can be excruciatingly vague (no reports detrimental to the minds and 
health of youth! no false reports! no incorrect viewpoints!) but also as precise as 
to prohibit specific names or formulations to appear in the press (no use of the 
expression “blocking”! no report on the corruption case in Hunan! no excessive 
publicity for the [Tibetan-exile movie] „The Cup“!). New instructions have ruled out 
unauthorized reports on controversial events or figures from history or discus-
sions of judicial corruption (ZHONGGONG ZHONGYANG XUANCHUANBU 
2002; SOUTH CHINA MORNING POST, 16 January, 24 February 2007). 

Recent years have seen a gradual relaxation of the former bans of reports on 
corruption cases, industrial accidents or natural catastrophes. A number of jour-
nalists have taken up the pen to pursue critical and investigative reporting, a 
topic ranking high in surveys on readership preferences (PEOPLE’S DAILY 
ONLINE; BRENDEBACH 2005). Yet many taboos stay in force. These include: 
reports on leadership debates, dissidents, riots and political incidents in China, 



 Scharping: Chinese Media 13 

independent commentary on domestic and foreign affairs, negative results of 
China’s accession to the WTO, unauthorized reports on the Tibet railroad line, 
reports on topics likely to undermine the relations with national minorities, news 
on the victims of former campaigns, reports on unpaid wages etc. etc. Other still 
valid rules prohibit news on violence and immoral acts. Or they demand a care-
ful selection of reports on negative phenomena which should be geared to in-
spire confidence in the remedial action of the government or the Party 
(SCHOENHALS 1992, pp. 53-54). 

Another nuisance is the post-censoring of media reports that is practiced by the 
Critical Reading Group of the Propaganda Department. The group was estab-
lished in 1994; apart from active office-holders it has also many retired cadres 
from the propaganda apparatus among its ranks. It produces a frequently is-
sued internal bulletin of reading notes which circulates among higher Party 
echelons and singles out individual news reports, articles and publications for 
either praise or blame. This practice puts the persons in charge of pre-
censoring in constant jeopardy. In recent years just as in former times, media 
coverage picked out by the Critical Reading Group for criticism has led to the 
reorganization, suspension or closure of a number of journals. Comments on 
stalled political reforms or unwelcome reports on SARS and other social prob-
lems triggered these actions (QING XU 2006; XINWEN YUEPING 2006) 

In other instances, interventions by the Propaganda Department against politi-
cally sensitive footage in TV broadcasts provoked the disciplining, firing or jail-
ing of editors. Telephone calls are often sufficient to effect these sanctions. Pro-
tection against them is only provided, if even more influential Party circles sup-
port the agenda of critical journalists or are interested in the additional income 
generated by bold reporting. Alternatively, local Party committees are also on 
the record for harassing and prosecuting muckraking journalists, even if these 
have stayed within acceptable political limits (HE QINGLIAN 2004).  

While the Party organs still act according to past patterns of rule via personal 
ad-hoc orders, internal instructions and informal channels, the government ad-
ministrations have progressed to a greater degree of rule by law. Still, their rele-
vant regulations come mostly as rules and decrees issued at departmental or 
sub-departmental level, with only few regulations drafted by the State Council 
and none ratified as laws by the People’s Congress. This impairs judicability, 
compatibility and predictability, as changes are easy to effect and inter-
departmental contradictions exist. Nevertheless, there is real progress:  stan-
dardized procedures are available for public scrutiny – even if these detail many 
media obligations and offer few clues for media rights. Although rule by law has 
also spread to the media, it lags behind the standards reached in some other 
spheres of Chinese public life. 

A reading of the literature (FU/CULLEN 1996; WEI YONGZHENG 2002) and of 
regulations posted on the websites of the relevant administrations produces the 
following picture: Since 1986 an elaborate system of licensing has been intro-
duced. Most presently valid regulations date from the late 1990s or early 2000s. 
They prescribe business licenses for all publishing houses, printers, distributors, 



14 Scharping: Chinese Media  

 

film and TV drama producers, which are enhanced by the requirement that only 
incorporated units with a minimum amount of registered capital can engage in 
such activities. On the GAPP side, newly established book and journal publish-
ers must all have a recognized sponsoring state unit, accept supervisory rights 
of the state and their formal registering as state-owned institutions. New local 
radio and TV stations can only be established on dual approval by the local 
government and the vertical line of SARFT departments right up to the central 
level. The relevant licenses specify name, program character and broadcasting 
volume. Licensing by SARFT also involves extra procedures for individual pro-
gram approval. No private or collective unit is entitled to receive approval, and 
all must accept the right of the supervising agency to carry out investigations, 
mete out hefty fines and revoke licenses.  

All content must stay within the confines of the State Security Law of 1993 
whose article 4 threatens persecution for activities that can be interpreted as 
“plotting the overthrow of the government, splitting the country or overturning 
the socialist system; … stealing, spying out, buying or illegally providing state 
secrets; … or other actions violating state security”. These very broad injunc-
tions still have not been deemed sufficient enough, and recent regulations for 
the media sector enlarge on them. The Administrative Regulations For Radio 
and TV from 1997 thus add programs “violating national unity, sovereignty and 
territorial integrity; impairing the security, reputation or interest of the Chinese 
state; inciting ethnic splits and damaging ethnic solidarity; … spreading pornog-
raphy, superstition and violence” to the list of banned content. The Administra-
tive Regulations For Film from 2001 and the Administrative Regulations for Pub-
lishing from the same year go still further and augment the list with bans against 
“propagating false doctrines and superstitions; disturbing public order and dam-
aging social stability; … violating public morals or the glorious cultural traditions 
of the nation” (CPGPRC 1997; GAPP 2001a; GAPP 2001b; SARFT 2001). The 
common denominator of all these items is their extreme vagueness which turns 
application into a matter of interpretation and expediency rather than into calcu-
lable procedure based on factual findings. This creates a regime in which the 
obsession with permanent security for the state produces permanent insecurity 
for media staff. 

Regulations for movies and the radio and TV sector are particularly strict. In 
contrast to the print and internet media, they introduce pre-censoring by exter-
nal organs. All movie producers must submit a standard copy of their film for 
SARFT approval before final release. TV drama producers are further graded 
into larger units with the financial, technical and personnel resources to engage 
in the simultaneous production of more than one drama and smaller units 
whose resources suffice for only one production at a time. While the former can 
apply for long-term operating licenses valid for three years, the latter can only 
request provisional licenses for the duration of their present project. The grant-
ing of licenses is contingent on verification of the stated resources, in the case 
of provisional licenses it also involves the submission of the screenplay. Special 



 Scharping: Chinese Media 15 

permissions are required, if publications or film productions touch on political 
issues (SARFT 2001; SARFT a; SARFT b; SARFT c).  

The internet has posed particularly large problems for implementing govern-
ment policies. Although GAPP and MII Administrative Regulations For Internet 
Publishing from 2002 and SARFT Administrative Procedures For Internet Infor-
mation Sites from 2004 repeat the same standardized catalog of injunctions as 
the earlier regulations on film and publishing from 2001, websites and internet 
forums still remain the most open source of news in China. Nevertheless, the 
state has waged a protracted war against the free flow of information. The tech-
niques for the elimination of unwanted content have become ever more refined 
and include both the filtering of particular keywords and the blocking of black-
listed sites. They have been described as “the most extensive, technologically 
sophisticated, and broad-reaching system of internet filtering in the world” (ONI; 
REPORTERS WITHOUT BORDERS 2003). But even though the thrust of these 
measures is clear, their implementation regularly runs into the problem of how 
to handle filtering and blocking when there is constant juggling of sensitive web-
sites and keywords. 

The administrative set-up for the licensing and monitoring of websites and inter-
net forums has followed in line. Relevant regulations require all internet informa-
tion services to display registration numbers and to keep records of the content 
posted on their bulletin boards, including the time of posting and the source’s IP 
address. In a similar vein, access providers are forced to record each cus-
tomer’s time on the internet, his or her account number, IP address and phone 
number. Internet cafés have to ask for identification of their clients, and many 
units expressly forbid the use of pseudonyms in internet forums and chat 
rooms. Chat rooms requiring participants to register their name and ID card 
number are increasingly becoming the norm. All these records must be kept for 
60 days. While not each and every one of the regulations is constantly en-
forced, all operators bear the risks of intermittent check-ups (GIESE 2000; 
HUGHES/WACKER 2003; GIESE 2005).  

Finally, foreign media have been targeted as an object of sustained control ef-
forts. After the craze for Western TV drama productions of the 1980s, still valid 
decrees from 1990 and 1994 limited the broadcasting of such productions to a 
maximum of 20 % of all broadcasting time and 15 % of prime time. In the follow-
ing years, further decrees required all imported foreign TV productions to dis-
play a Chinese approval number. In 2001 the receiving of foreign satellite TV 
was limited to international hotels and foreign-related institutions. Seven years 
earlier, special arrangements for some provinces had already been cancelled, 
and all film imports had been centralized. With the exception of cautious ex-
perimentation with tamed, self-censored foreign satellite and cable TV in 
Guangdong province since 2002, all of these regulations stay in force.  



16 Scharping: Chinese Media  

 

5. An Instructive Case 

The circumstances surrounding the temporary closure of the publication „Freez-
ing Point“ in early 2006 offer an instructive look at the practical application of 
present media policies. They reveal the complicated maneuvering in regard to 
the sensitive issues of investment and ownership, as well as a protracted con-
flict between commercial and political goals in media policies. At the same time, 
they also expose the inroads of critical journalism and the perseverance of the 
Propaganda Department bent on using the profit incentive for its own purposes.  

“Freezing Point” appeared in 1998 as a weekly column on current events in the 
“China Youth Daily”, the official organ of the Party’s Communist Youth League. In 
1999 it grew into a one-page addition, to become extended to a four-page sup-
plement on current events, cultural affairs, scientific developments and famous 
personages five years later. Its steady enlargement reflected a good standing 
among the readership earned by dedicated reporting. The weekly supplement 
soon was commended as the most interesting part of “China Youth Daily” and re-
ceived medals for publishing one of best news columns of the country.  

“Freezing Point’s” success was part of larger strategy that aimed at turning the 
declining “China Youth Daily” into a large, modern and profit-generating enter-
prise. For this purpose, the paper had formed a joint venture for publishing, ad-
vertising and related activities in 2004. All editors and reporters became em-
ployees of the joint venture, whose other partner was the Beida Jade Bird 
Group, a business group that had grown out of successful, state-funded soft-
ware projects at Beijing University and that specialized in the marketing of tech-
nological products. With ample resources from the university and majority 
shares from the government, Beida Jade Bird Group had evolved into a large 
conglomerate with investments in the IT sector, in educational activities, real es-
tate developments and in the civilian use of nuclear technology. At the same 
time, it became the prime investor in central-level newspapers that were put on 
a commercial basis. According to the agreement between the two partners, 
Beida Jade Bird Group injected 250 million Yuan in cash into the joint venture, 
while “China Youth Daily” traded its material assets and operating rights for a 60 
percent majority share. But apparently business interests and the political man-
date of “China Youth Daily” clashed, or Jade Bird received a discrete hint from 
the government, its own majority share-holder - for after only 18 months the 
conglomerate withdrew from the joint venture (BEIDA JADE BIRD GROUP; 
ZHENGZHI.COM). 

The reasons for this turn-about have never been officially disclosed, but it is 
striking that the failure of the joint venture came soon after first clouds marred 
the success story of bold journalism. In May 2005 “Freezing Point” had pub-
lished a frank report by Taiwan’s woman writer Long Yingtai under the title 
“Taiwan As You May Not Know It”. Long Yingtai used a performance of the 
revolutionary Peking opera “The Red Lantern” in Taibei to reflect on the democ-
ratic way of living on the island, the wide-spread aversion against the former 
Guomindang one-party rule and the Guomindang army’s bloody repression of 



 Scharping: Chinese Media 17 

popular demands in the ill-famed incident of February 1947. - The article ignited 
a lively debate among the journal’s readers. But as the analogies to the situa-
tion on the Chinese mainland were too obvious, it also provoked a sharp criti-
cism from the Party’s Propaganda Department. However, “Freezing Point” con-
tinued on its course. In June 2005 it breached another taboo and commemo-
rated the sacrifices of Guomindang troops in one of the important battles of the 
Sino-Japanese War, enraging the Critical Reading Group of the Propaganda 
Department once more.  

Two months later the large-scale pull-out of capital by Beida Jade Bird Group 
and the liquidation of the joint venture was announced. All editors of “China 
Youth Daily” and its supplement “Freezing Point” returned to their original em-
ployment conditions. As a boon they received new draft regulations for the regu-
lar evaluation of the paper’s journalists. These devised an elaborate system of 
financial rewards and punishments for either desirable or undesirable reporting. 
At the same time, they revealed the true power relationships behind the façade 
of a lively press, the hierarchical nature of the propaganda system and the dis-
regard for readership preferences. While in the evaluation system the three best 
articles in the monthly survey of readers earned only 30 bonus points each, 
commendations by leaders of the Communist Youth League’s Central Secre-
tariat drew 80 points, rising to 100, 120 and 300 points for praise by leading 
cadres of ministries and provinces, the Propaganda Department’s leadership or 
Politburo members, respectively. An inverse rank scale governed the distribu-
tion of penalty points to be distributed for criticism by different leadership eche-
lons. Directors, vice-directors, editors-in-chief and vice-editors earned 170%, 
150%, 140% and 130% of the average credit points of all their junior staff 
(ZHONGGUO QINGNIAN BAO 2005a). 

There was an immediate outcry among many Chinese journalists, who learned 
about these measures by carefully placed leaks in Chinese internet publications. 
The editor-in-chief of “Freezing Point” published an Open Letter against the new 
measures and their claim to embody the principle of “unison between the ap-
praisal of superior departments and the appraisal of the readership”. This in turn 
provoked an angry public rebuttal by the editor-in-chief of “China Youth Daily”. 
Interesting enough, the Party cell of the newspaper resolved to revise the contro-
versial regulations once again and to recognize the legitimacy of the Open Letter 
(LI DATONG 2005; LI ERLIANG 2005; ZHONGGUO QINGNIAN BAO 2005b).  

The conflict between different concepts of press policy, however, continued to 
simmer. In January 2006 it erupted once again. At that time “Freezing Point“ 
published the article of a professor from Sun Yatsen-University in Guangzhou 
(Canton), who questioned the official school book version on China’s stand in 
the Second Opium War and the Boxer Uprising. According to him, the war ac-
tivities of the Western powers were not the result of aggressive designs but 
rather a consequence of the anti-foreign policies of the last Chinese dynasty.  
On top of this unorthodox interpretation, the author voiced the provocative opin-
ion that the historical misrepresentations of Chinese school books resembled 
those of their counterparts in Japan. 



18 Scharping: Chinese Media  

 

This time the Central Propaganda Department hesitated no longer. Within two 
weeks of the publication “Freezing Point” was closed and reorganized. All Chi-
nese media were ordered to remain silent on the affair. Still, the combative edi-
tor-in-chief of the journal continued his struggle and posted another protest on 
the internet. In addition, he also challenged the Propaganda Department, based 
his case on the Party statutes and wanted to plead it before the Central Com-
mittee’s Disciplinary Commission. This provoked long debates in the newspa-
per’s Party cell (GONGQINGTUAN ZHONGYANG XUANCHUANBU 2006; LI 
DATONG 2006). Finally, a decision to table the conflict and not to forward it to 
the Disciplinary Commission was adopted. It was with a delay of some weeks 
that the editor-in-chief was finally dismissed from his position in the reopened 
journal. As of today, he remains unmolested in private life and pursues a suc-
cessful alternative career. 

The Central Propaganda Department, however, has prevailed and introduced a 
new penalty point system in 2007, with graded point deductions for non-
compliant media. It threatens immediate closure of media once an allocated 
number of points is exhausted. A similar system of point deductions has been 
proposed for the handling of offensive internet blogs (JINGJI CANKAO BAO, 4 
January 2007; SOUTH CHINA MORNING POST, 9 February 2007). Party chief 
Hu Jintao in turn is on the record as counselling refined methods of control and 
the future abstention from media closures, as these would only arouse the im-
mediate attention of outside observers. 



 Scharping: Chinese Media 19 

6. Conclusions 

While China’s policies of reform and opening-up have triggered far-reaching 
economic transformations in the media sector, and the leeway for uncensored 
reporting has widened, the principles of political supervision thus remain essen-
tially unchanged. Despite some organizational reshuffling, recurrent jurisdic-
tional adjustments and a penchant for new technocratic ways of control, the ba-
sic bureaucratic set-up for enforcing media compliance with Party policies stays 
in line with the Leninist arrangements of the 1950s. Within this framework, the 
economic and technological revolution and the arrival of the information society 
in China have created new opportunities for the Chinese media. But even 
though technological progress and commercial interest have driven their surge 
forward, the tight policies of control are a drag on their further development. In 
theory a clear separation of political and commercial matters should solve all 
problems. However, as the principles of self-interest and economic competition 
rebel against the selling of undesired content, in practice conflicts abound.  

Negotiating compromises, dodging the intervening powers and seeking safe 
ground by concentrating on glossy entertainment and avoiding political topics 
has become the daily task of many players. Alternatively, they can boost media 
income by breaching taboos and pursuing critical journalism. This requires good 
connections, argumentative skills and financial assets to back up one’s own po-
sition. Punishment for offenders of existing policies or crippling economic losses 
due to either non-approved and banned, approved but unprofitable or heavily 
subsidized productions are the wages of those who do not perform well in the 
game. Past instances like half of the movie production shot in vain due to cen-
soring practices or two thirds of a journal’s income lost after the removal of criti-
cal content offer glimpses of the situation. 

The Chinese media thus walk a tightrope, with high risks incurred for either 
economic or political failure. In comparison to the former state of affairs, their 
freedom of movement has certainly increased. State and Party agents at the 
grass-roots level exercise the power of interpreting guidelines that are rigid and 
vague at the same time, bending them in the process. The frequent brokering of 
disputes and a permanent renegotiation of fuzzy rules on ill-defined areas lurk 
under the surface of the new Chinese passion for rule by law, here as in many 
other areas. As of today, the final outcome of the struggle for media control re-
mains undecided. The impatience of journalists with the tight propaganda regime 
is growing. But both the power and the will to control and intervene from on high 
still seem to be larger than elsewhere in Chinese economic and social life.  

 

 





References 

Battistella, Gautier (2005): Xinhua: La plus grande agence de propagande du 
monde, in: Reporters Sans Frontières, Paris 

Beida Jade Bird Group (Ed.) (no year): “Qingniao shinian lizan” (Congratula-
tions for One Decade of Jade Bird), http://www.jadebird.com.cn/group/index 
(accessed 19 January 2007) 

Brendebach, Martin (2005): “Public Opinion – A New Factor Influencing the 
PRC Press”, in: Asien, No.96, pp. 29-45 

Central People’s Government of the People’s Republic of China (Ed.) (no year): 
“The Central Organizations of the CPC”, http://english.gov.cn/2005-09/02/ 
content_28610.htm (accessed 30 July 2007) 

Central People’s Government of the People’s Republic of China (Ed.) (1997): 
“Guojia anquan fa” (State Security Law), 22 February 1993, http://www. 
gov.cn/ziliao/flfg/2005-08/05/content_20927.htm (accessed 30 July 2007) 

Chan, Joseph Man (2003): “Administrative Boundaries and Media Marketiza-
tion, A Comparative Analysis of the Newspaper, TV and Internet Markets in 
China”, in: Lee, Chin-chuan (ed.): Chinese Media, Global Contexts, London 

Chang, Won Ho (1989): Mass Media in China, The History and the Future, Ames 

CPGPRC – see Central People’s Government of the People’s Republic of China 

Dittmer, Lowell (1994): “The Politics of Publicity in Reform China”, in: Lee Chin-
chuan (ed.): China’s Media, Media’s China, Boulder, pp. 89-112 

Fischer, Doris (2001): “Rückzug des Staates aus dem chinesischen Mediensek-
tor? Neue institutionelle Arrangements am Beispiel des Zeitungsmarktes”, in: 
Asien, No. 80, Hamburg, pp. 5-21 

Fischer, Doris (2003): Understanding Marketisation Within the Chinese Informa-
tion Sector – Taking Television as an Example, Institute of Broadcasting 
Economics, University of Cologne, Working Paper No.175, Cologne 2003 

Fu, H.L., Richard Cullen (1996): Media Law in the PRC, Hongkong 1996 

General Administration of Press and Publication (GAPP), http://www.gapp.gov.cn 

General Administration of Press and Publication (Ed.) (2001a): “Chuban guanli 
tiaoli” (Regulations on the Administration of Publishing), 25 December 2001, 
http://www.gapp.gov.cn/GalaxyPortal/inner/zsww/zongsu3.jsp?articleid=5455
&boardpid=103&boardid1=11501010111507 (accessed 30 July 2007) 

General Administration of Press and Publication (2001b): Yinshuaye guanli tiaoli 
(Regulations on the Administration of Printing Enterprises), 2 August 2001, 
http://www.gapp.gov.cn/GalaxyPortal/inner/zsww/zongsu3.jsp?articleid=5453
&boardpid= 103&boardid1=11501010111507 (accessed 30 July 2007) 

Giese, Karsten (2000): “Das gesetzliche Korsett für das Internet ist eng gesch-
nürt”, in: China aktuell, No.10, pp. 1173-1181 



22 Scharping: Chinese Media  

 

Giese, Karsten (2005): “Freier Diskurs oder perfekter Überwachungsstaat?  
Identity Work im chinesischen Internet, in: China aktuell, No.1, pp. 35-51 

Gongqingtuan zhongyang xuanchuanbu (2006): Guanyu dui Zhongguo qingnian 
bao Bingdian zhoukan cuowu kan fa ‘Xiandaihua yu lishi jiaoke shu’ de chuli 
jueding (Decision on Handling the Erroneous Publication of ‘Modernization 
and History Textbooks’ by China Youth Daily’s Freezing Point Weekly), http:// 
voyage.typepad.com/china/2006/02/post_7.html (accessed 19 January 2007) 

He, Qinglian (2004): Zhongguo zhengfu ruhe kongzhi meiti (Media Control in China), 
New York, http://ir2008.org/PDF/initiatives/Internet/Media-Control_Chinese.pdf 

Hsiao, Ching-chang, Timothy Cheek (1995): “Open and Closed Media: External 
and Internal Newspapers in the Propaganda System”, in: Hamrin, Carol Lee, 
Zhao Suisheng (eds.): Decision Making in Deng’s China, Perspectives From 
Insiders, Armonk, pp. 76-87 

Hu Jiwei (2002): Zhiding Zhongguo diyi bu xinwenfa de jianxin yu eyun (The 
Tribulations and Ill Fate of Devising China’s First Law of the Press), Parts 1-8, 
http://www.xys.org/ebooks/others/history/contemporary/hujiwei/xinwenfa1.txt 
(accessed 29 March 2006) 

Hughes, Christopher R./Wacker, G. (eds.) (2003): China and the Internet, Poli-
tics of the Digital Leap Forward, London  

Jiao Guobiao (2004): Declaration of the Campaign Against the Central Propa-
ganda Department, www.zonaeuropa.com/20040505_2.html (accessed 13 
March 2006) 

Jingji cankao bao (Economic Information Daily), Beijing, http://jjckb.xinhuanet.com  

Klaschka, Siegfried (1991): Die Presse im China der Modernisierungen, Histori-
sche Entwicklung, theoretische Vorgaben und exemplarische Inhalte, Hamburg 

Li Changchun (2007): “Quanmian luoshi kexue fazhan guan, tuijin wenhua tizhi 
gaige (Go All Out to Establish a Standpoint of Scientific Development, Pro-
mote a Reform of the Cultural System)”,http://news.xinhuanet.com/zgjx/ 
2007-01/22/content_5635363.htm (accessed 30 July 2007) 

Li Datong (2005): Jiu Zhongguo qingnian bao xin de kaoping banfa zhi Li Erli-
ang zongbianji bing benjie bianweihui de gongkai xin (Open Letter to Editor-
in-Chief Li Erliang and the Incumbent Editorial Committee on the New Evalua-
tion Procedures of China Youth Daily), http://www.xys-reader.org/v.php?id= 
http://www.xys.org/xys/ebooks/others/report/zqb.txt (accessed 31 July 2007) 

Li Datong (2006): Nimen you quan zhidao zhenxiang (You Have the Power to 
Know the Truth), http://voyage.typepad.com/china/2006/02/post_8.html (ac-
cessed 19 January 2007) 

Li Erliang (2005): Wo de ji dian yijian: huifu Li Datong (Some Opinions of Mine: 
A Reply to Li Datong), http://boxun.com/hero/cloudwatching/149_1.shtml (ac-
cessed 19 January 2007) 



 Scharping: Chinese Media 23 

Li Xiaoping (1991): “The Chinese Television System and Television News”, in: 
China Quarterly, No. 126, London, pp.340-355 

Liu, Alan P. (1971): Communication and National Integration in Communist 
China, Berkeley 

Liu, Binyan (1990): China’s Crisis, China’s Hope, Cambridge, Mass. 

Lynch, Daniel C. (1999): After the Propaganda State, Media, Politics, and 
‘Thought Work’ in Reformed China, Stanford 

Ministry of Information Industry (MII), www.mii.gov.cn 

Ministry of Public Security (MPS), www.mps.gov.cn 

New Threads (Ed.) (2006): “Xinwen yueping” (Critical Readings of News), No. 
34/2006, http://www.xys.org/xys/ebooks/others/report/bingdian4.txt (accessed 
30 July 2007) 

Open Net Initiative (ONI) (Ed.) (no year): Internet Filtering in China in 2004-
2005: A Country Study, www.opennetinitiative.net/studies/china (accessed 
30 July 2007) 

People’s Daily Online (no year): “Jinnian yulun jiandu zhuming anli” (Celebrated 
Cases of Supervision By Public Opinion in Recent Years), http://politics.people. 
com.cn/GB/1026/3346959.html (accessed 29 March 2006)  

Polumbaum, Judy (1994a): “Striving for Predictability: The Bureaucratization of 
Media Management in China”, in: Lee Chin-chuan (ed.): China’s Media, Me-
dia’s China, Boulder, pp. 113-128 

Polumbaum, Judy (1994b): “To Protect or Restrict? Points of Contention in 
China’s Draft Press Law”, in: Epstein, Edward J., et al. (eds.), Domestic Law 
Reforms in Post-Mao China, Armonk, pp. 247-269 

Qing Xu (2006): Ba “xinwen yuepingzu” de huairen fangdao yangguang xia (Get 
the Evil Persons From the “Critical Reading Group of News” Into the Open 
Light), www.observechina.net/info/artshow.asp?ID=38280 (accessed 28 
March 2006) 

Renmin Ribao (People’s Daily), Beijing 

Reporters Without Borders (2003): Living Dangerously on the Net, www.rsf.org/ 
print.php3?id_article=6793 (accessed 30 July 2007) 

SARFT – see State Administration of Radio Film and Television 

Schoenhals, Michael (ed.) (1992): “Selections from Propaganda Trends Organ 
of the CCP Central Propaganda Department”, in: Chinese Law and Govern-
ment, Vol. 24, No. 4, Armonk  

SCIO – see State Council Information Office 

South China Morning Post, Hongkong 

State Administration of Radio, Film and Television (SARFT), www.sarft.gov.cn 



24 Scharping: Chinese Media  

 

State Administration of Radio, Film and Television (Ed.) (a): “Dianshiju zhizuo 
xukezheng” (License for the Production of Television Dramas), www.sarft.gov.cn/  
manage/publishfile/104/722.html (accessed 30 July 2007) 

State Administration of Radio, Film and Television (b): “Dianying shencha 
chengxu” (Inspection Procedures for Movies), www.chinasarft.gov.cn/manage/ 
publishfile/27/1104.html (accessed 8 March 2006) 

State Administration of Radio, Film and Television (c): “Shenqing shezhi dianying 
xukezheng chengxu” (Application Procedures for Movie Production Licenses), 
www.sarft.gov.cn/manage/publishfile/27/3281.html (accessed 30 July 2007) 

State Administration of Radio, Film and Television (d): “Zhongguo guangbo 
yingshi jituan jianjie” (A Brief Introduction to the China TV and Film Broad-
casting Group), http://www.sarft.gov.cn/manage/publishfile/69/914.html (ac-
cessed 30 July 2007) 

State Administration of Radio, Film and Television (1997): “Guangbo dianshi guanli 
tiaoli” (Regulations on the Administration of Radio and Television), 1 August 1997, 
www.sarft.gov.cn/manage/publishfile/19/683.html (accessed 30 July 2007) 

State Administration of Radio, Film and Television (2001): “Dianying guanli tiaoli” 
(Regulations on the Administration of Movies), 12 December 2001, http:// 
www.sarft.gov.cn/manage/publishfile/19/685.html (accessed 30 July 2007) 

State Council Information Office, www.scio.gov.cn 

Willmann, Katrin (2006): “Verschärfte Medienkontrolle oder Protektionismus?”, 
in: China aktuell, No.5, Hamburg, pp. 83-90. 

Wei Yongzheng (2002): Xinwen chuanbo fa jiaocheng (Textbook of News and 
Communication Law), Beijing 

Wu, Guogang (1994): “Command Communication: The Politics of Editorial Formu-
lation in the People’s Daily, in: China Quarterly, No.137, London, pp. 194-211 

Wu Xuecan (2002): Ran meige ren dou biancheng jianchayuan – Zhongguo 
gongchandang dui meiti de d quan fangwei kongzhi (Let Everybody Become 
a Supervisor – The All-Pervasive Media Control of the Chinese Communist 
Party), http://www.bignews.org/20020312.txt (accessed 30 July 2007) 

Xinhua (XNA), www.xinhuanet.com  

Zhang, Xiaogang (1993): “The Market Versus the State, The Chinese Press 
Since Tiananmen”, in: Journal of International Affairs, Vol.47, No.1, New 
York, pp. 195-221 

Zhao, Yuezhi (1998): Media, Market and Democracy in China, Princeton 

Zhengzhi.com (no year): “Zhongqingbao yu Beida qingniao hezuo gaozhong” 
(Cooperation Between China Youth Daily and Beida Jade Bird Group Termi-
nated), www.zhengzhi.com/cmyj/qingwen.htm (accessed 19 January 2007) 

Zhongguo gongchandang (Communist Party of China) (Ed.) (no year): “Zhong-
gong zhongyang zhishu jigou ji fuzeren” (Organs and Their Responsible Per-



 Scharping: Chinese Media 25 

sons Directly Under the CCP CC), http://cpc.people.com.cn/GB/64162/ 
64163/4441072.hmtl (accessed 30 July 2007) 

Zhongguo qingnian bao (2005a): “Zhongguo qingnian bao caibian renyuan jixiao 
kaoping tiaoli” (Regulations For the Evaluation of Merit of Reporters and Edi-
tors of China Youth Daily), http://www.xys-reader.org/v.php?id=http://www. 
xys.org/xys/ebooks/others/report/zqb5.txt (accessed 31 July 2007) 

Zhongguo qingnian bao (2005b): “Zhonguo qingnian bao zhoukan zhongxin 
taolun kaoping fang’an huiyi jilu (Minutes of the Meeting of the China Youth 
Daily Weekend Edition Center for Discussing the Evaluation Scheme”, 
http://www.xys-reader.org/v.php?id=http://www.xys.org/xys/ebooks/others/report/ 
zqb3.txt (accessed 31 July 2007) 

Zhongyang xuanchuanbu (2006): Gongwuyuan luyong kaoshi zhaosheng ji-
anzhang (Short Job Descriptions for Entrants in the 2006 Employment Con-
course of the CC Propaganda Department), http://edu.qq.com/a/20051013/ 
000049.htm (accessed 30 July 2007)   

Zhonggong zhongyang xuanchuanbu (2002): Buxu baodao, caozuo, pingdian, 
guanzhu, guchui (Forbidden to Report, Make Up, Comment, Follow Up or 
Propagate), www.asiademo.org/2002 /06/20020628c.htm (accessed 26 No-
vember 2005)     

Zhonggong zhongyang xuanchuanbu (2003): 2004 nian xuanchuan sixiang 
gongzuo yaodian (Main Points for Propaganda and Ideological Work in 
2004), www.sxufe.edu.cn/xuexiao/danwei/cddw/lwjy/xxzl/12.htm (accessed 
26 November 2005)    

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISBN 978-3-938933-36-7 
ISSN 0945-8999 


