
 Institut für Rundfunkökonomie 
an der Universität zu Köln 

Marko Ala-Fossi, Taisto Hujanen 

The Rise and Fall 
of Public Service Media Fee Proposal 

in Finland 

Working Papers 
of the Institute for Broadcasting Economics 

at the University of Cologne  

No. 269 

Cologne, in August 2010 



 

Arbeitspapiere des Instituts für Rundfunkökonomie 
Working Papers of the Institute for Broadcasting Economics 

ISSN der Arbeitspapiere: 0945-8999 
ISSN of the Working Papers: 0945-8999 

ISBN des vorliegenden Arbeitspapiers 269: 978-3-938933-75-6 
ISBN of the Working Paper at hand: 978-3-938933-75-6 

Schutzgebühr 8,-- € 
Price 8,-- € 

Die Arbeitspapiere können im Internet eingesehen 
und abgerufen werden unter der Adresse 

http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.de 

The Working Papers can be read and downloaded 
from the Internet URL 

http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.de 

Mitteilungen und Bestellungen richten Sie bitte per E-Mail an: 
rundfunk-institut@uni-koeln.de 

oder an die unten genannte Postanschrift 

Messages and Orders to the Institute can be sent via Email to: 
rundfunk-institut@uni-koeln.de 

or to the mailing address below. 

 

 

 

Institut für Rundfunkökonomie 
an der Universität zu Köln 

Hohenstaufenring 57a 
50674 Köln 

Germany 
Telefon: +49 (221) 23 35 36 
Telefax: +49 (221) 24 11 34 

 



Marko Ala-Fossi, Taisto Hujanen 

The Rise and Fall 
of Public Service Media Fee Proposal 

in Finland 

1. Abstract .......................................................................................................................5 

2. Funding for PSB in Finland – A Short History.......................................................7 

3. A Parliamentary Agreement on Public Service Media Fee –  
With Mixed Reception.............................................................................................11 

4.  The Media Fee Proposal Turns into a Political Bone of Contention................17 

5.  Discussion and Conclusions ..................................................................................21 

 Literature ...................................................................................................................25 

 

 



 



 

Marko Ala-Fossi, Taisto Hujanen 

The Rise and Fall 
of Public Service Media Fee Proposal 

in Finland* 

1. Abstract 

This article describes the background and history of funding for public service 
broadcasting (PSB) in Finland as well as recent discussion on alternatives to 
the television fee, especially the public debate on the public service media fee 
proposal made in 2009. 

The article discusses the ‘sectorisation’ of the broadcasting market and policy 
after the so-called big channel reform and the consequent special Act on YLE, 
the public service broadcaster, in 1993. Since the late 1990’s digitalisation of 
terrestrial television has steered strategic development of broadcasting in 
Finland (HELLMAN 2010). Due to technological convergence the identity of 
public service broadcasting is changing to that of public service media (see 
LOWE/BARDOEL 2007). These transformations together with the decreasing 
number of valid television licenses were behind the proposal about a public ser-
vice “media fee” as the source of future funding for YLE.  

Finally, the article seeks to identify and analyse the main reasons for the failure 
of the public service media fee proposal. Despite the clear need for a reform 
and a preliminary political agreement on it, the Parliament was unable to reach 
a solution and decisions have now been postponed after the next general elec-
tions in 2011. 

                                                 
*  The first part of this article is based on HUJANEN (2010) published in Central Euro-

pean Journal of Communication (Vol 3, No 1, Spring 2010); the latter part is based 
on Ala-Fossi’s presentation given at the conference “The Future of the Broadcasting 
License Fee in Times of Media Convergence”, Bonn, Germany, May 7, 2010. The 
authors work at the Department of Journalism and Mass Communication of the Uni-
versity of Tampere, Finland. 





 

2. Funding for PSB in Finland – A Short History 

The dual funding of license fees and advertising revenues has been part of Fin-
nish public service broadcasting since the introduction of television in the late 
1950’s, although YLE has never been directly involved in selling ads or airing 
commercials. In the poor post-war economy advertising revenues were consid-
ered necessary to secure the fast launch and steady growth of television trans-
missions. In comparative terms, however, the share of advertising in the total 
funding remained rather modest. According to comparative statistics from the 
Euromedia Research Group from 1982 (MCQUAIL/SIUNE 1986, p. 46), the 
share was 22 per cent in Finland, which was similar to Switzerland (also 22 per 
cent) and a little less than in the Netherlands (26 per cent). The same statistics 
showed that Belgium, Denmark, Norway and Sweden were in that group of 
countries that did not allow advertising as a source of revenue for public service 
broadcasting. The British ITV system was based exclusively on advertising; in 
France, Greece, Ireland and Spain the share of advertising was around 50 per 
cent (or more). 

The peculiar feature of Finnish broadcasting funding was that the public service 
broadcasting company itself, now branded as YLE, had no right to sell or air ad-
vertising. That right was given to a private programme company, MTV, which 
annually delivered a part of its revenues to YLE. Formally, YLE’s share of the 
advertising revenues was considered to be a payment for the airtime that the 
commercial programme company was entitled to lease on YLE’s channels. The 
share of advertising revenues was typically one-fifth of the total and, at the 
highest, one-quarter of YLE’s total funding. 

This commercial partner for YLE, originally called Mainos-TV1 (MTV) operated 
within YLE’s legal franchise. This dual structure was broken in 1993 when MTV 
got its own operating licence and independent channel. As YLE already had two 
national television channels, this new third national television channel was 
named MTV3. It continued operating a transmission network originally launched 
in 1987 as a joint venture between YLE, MTV and an already rapidly growing 
Finnish electronics company, Nokia.2 

Thus, 1993 is a milestone year in the post-war broadcasting history of Finland, 
comparable to 1948 when parliamentary jurisdiction over YLE was introduced 
through the so-called Lex Jahvetti, and to 1985 with the launch of independent 
(local) commercial radio broadcasting. For MTV3, the channel reform of 1993 
fulfilled a long-term goal of becoming a fully competent independent broad-
caster. This franchise emphasised MTV’s position as a competitor to YLE, while 
in the earlier dual structure the competition aspect was much more latent. 

                                                 
1  ‘Advertising TV’ in English 
2  At that time Nokia was the largest TV receiver manufacturer in Scandinavia. 

(HÄIKIÖ 2001, p. 140) 



8 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

For YLE’s part, an important dimension of the new competition situation was a 
special act passed by parliament in late 1993 concerning the company’s public 
service remit, status and position in Finnish society. Since the beginning of 
1994 YLE’s operations have been based on special Act on Yleisradio.3 In terms 
of broadcasting regulation, the principal change in YLE’s position was that it 
was not dependent, any more, on periodic licensing by the government. In the 
long run this was supposed to strengthen YLE’s independence and to make the 
company more resistant to short-term political pressures. 

The 1993 act on YLE created the basis for a sector-specific media policy, which 
has characterised Finnish broadcasting regulation since that time; the private 
sector is regulated through governmental licensing and the public sector by the 
special Act on YLE. This sectorisation was confirmed by the reform of the old 
broadcasting law (from 1927) in 1998 that maintained the practice of govern-
mental licensing for private operators. The cable operators need not, however, 
apply for a license. 

The 1993 channel reform and the special Act on YLE did not cut the financial 
link between YLE and its commercial competitor MTV3, which was compelled to 
continue paying a public service fee to YLE based on a contract between the 
companies. The same practice was included in a later franchise the government 
granted in 1997 to a new commercial television channel, the fourth national 
channel named Nelonen.4 The government’s competence to enforce such a 
practice was put into question immediately and in 1998 parliament decided to 
change the Act on State Television and Radio Fund5 so that the practice be-
came part of the Act under the rubric of an ‘operation license fee’.6 The fee ap-
plied to all private television and radio operators and was paid as a progressive 
percentage of the annual turnover. 

Although advertising-derived revenues continued to contribute to YLE’s econ-
omy after 1993, the fees from private operators never reached the level typical 
in the earlier dual partnership between public service and commercial television. 
In 2001 the fees represented approximately 13 per cent of YLE’s budget, but 
were in sharp decline already in 2002 when parliament decided to cut the 
amount of the operation license fee by half and to make digital operations alto-
gether free of the fee. The changes were proposed in a report to the Ministry of 
Transport and Communication by a work group chaired by Jouni Backman, a 
Social Democratic Member of Parliament (MINTC 2001). Another task force 
soon followed, chaired by Seppo Niemelä, a known political figure from the 
Centre Party. Based on its proposal (MINTC 2004), it was decided that the col-
lection of operation license fees would end with the close of analogue television 
transmission in August 2007. In its evaluation of the fee system the task force 

                                                 
3  Laki Yleisradiosta 1380/1993 
4  ´Fourth´ in English 
5  Laki Valtion televisio- ja radiorahastosta 745/1998 
6  ´toimilupamaksu´ in Finnish 



 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee… 9 

referred to the critique from private operators who considered YLE increasingly 
as their competitor and felt it was unfair that they were forced to subsidise 
YLE’s activities. In practice, YLE became now almost solely dependent on the 
licensing fee income. 

The abolition of the operation license fee in the connection of the digital switch-
over completed the sectorisation of broadcasting policy that had been opened 
by the Act on YLE in 1993. But as recent debate about YLE’s remit and the fu-
ture funding of Finnish public service broadcasting demonstrates, it did not cre-
ate any status quo between YLE and its commercial competitors. The techno-
logical convergence of broadcasting and telecommunications is a source of in-
creasing conflict that has been sharpened by the recent economic crisis and the 
worsening financial situation in the newspaper industry. 

At the initiative of the Backman working group, YLE’s remit was complemented 
in 2002 by adding a note that the remit applies to all telecommunication net-
works. The most recent task force led by Mika Lintilä, a Member of Parliament 
representing the Prime Minister’s party, the Center Party, reported to the Minis-
try of Transport and Communication in April 2009 (MINTC 2009). It proposed 
that the above network reference should be changed to all public communica-
tions networks, following the classification in the Act on the Communications 
Market.7 The definition refers to open communications networks available to a 
set of users that are not subject to any prior restrictions. 

Since the late 1990’s YLE has been active in developing a digital strategy, 
which has transformed its organisation and identity towards what the European 
Broadcasting Union EBU (2006) characterises as public service media. YLE’s 
internet portal, yle.fi, is among the most popular internet services in Finland. 
The key part of programming is now available in the internet through YLE 
Areena; another service called Elävä Arkisto8 offers a growing amount of ar-
chived materials for users to access. YLE is also involved in mobile distribution 
and has a long history of teletext services. In terms of production all these ser-
vices are organized as a unit for new services whose share in YLE’s budget is 
still rather low, four per cent of the annual costs in 2008. 

As part of its digital strategy, YLE reorganized its news services and set up an 
internal news agency around the YLE24 concept, originally started as a new 
channel in YLE’s digital television supply. Because of high costs of digitisation, 
however, YLE was forced to close the channel although the firm kept the name 
as a brand for its centralized news organization. As part of this reform, YLE 
broke up its long-term relationship with the Finnish News Agency, STT, which 
lost its biggest customer as a result. For YLE’s part, this was a small but sym-
bolically important step in balancing a budget deficit created by the digitalisation 
of terrestrial television transmissions. For newspapers, which owned STT, YLE’s 
decision gave reason to suspect the maintenance of diversity of YLE’s news. 

                                                 
7  Viestintämarkkinalaki 393/2003 
8  ´Living Archive´ in English 



10 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

Digitalisation of television was a more painful and costly operation than origi-
nally forecast. The digital switchover was postponed until 2007 instead of the 
earlier proposed date in 2002, but the sell off and privatisation of YLE’s trans-
mission network was not enough to cover the extra costs of the transition. Addi-
tional trouble was caused by stagnation and, closer to the final switchover, 
some decrease in the number of Finnish households paying the television fee. 
As noted earlier, the television fee is currently the main source of funding for 
YLE and since ending the operation licence fee in the summer 2007, it has 
been almost the exclusive source of funding.  In order to support YLE’s possi-
bilities to manage digitalisation, the television fee was raised by 11.3 per cent in 
2002 and another 13 per cent in 2004. After that, the fee has grown annually in 
correspondence with general inflation plus one per cent. In absolute terms the 
fee grew from 148.30 euros in 2001 to 224.30 euros in 2009. The number of 
valid, paid television fees was at the highest in 2003 at 2,02 million, but it has 
been gradually decreasing ever since, being 1,90 million in 2009.9 

In European comparison the Finnish television fee corresponds approximately 
to the amount that German households pay for public service broadcasting. In 
all other Nordic countries as well as Austria the sum is bigger, so there might be 
some potential still to raise the television fee in Finland. The cause of insecurity 
about the future after that is the number of households ready to pay a continu-
ously higher fee. The continuous decline of the number of paying households 
after the digital switchover is a worrying signal. Another critical dimension of 
digitalisation is the increase of numerous pay-TV services which condition users 
to a selection of strictly customised closed services instead of open generalist 
channels. Simply put, the number of services to be paid for out of pocket will 
make people more aware of their role as payers of all media services, including 
YLE’s. 

                                                 
9  See http://www.tv-maksu.fi/index/tietoa/tilastot.html. 



 

3. A Parliamentary Agreement on Public Service Media Fee –  
With Mixed Reception 

Such insecurity was the background to the latest task force, the so called Lintilä 
working group, which the Ministry of Transport and Communication set up in 
February 2008 to investigate YLE’s public service remit and funding. The work-
ing group reported its conclusions and proposals in late April 2009 (MINTC 
2009). 

The new and unique feature of newspaper reporting about the work of Lintilä 
group was its systematic nature as a coordinated campaign which accelerated 
after publication of the proposals. The scale of this reached a volume seldom 
seen in Finnish broadcasting history. Due to space and time restrictions for this 
article, we are not able to describe the campaign and the public debate here in 
full detail, but we have tried to include all the most relevant comments and is-
sues. The press campaign had two major themes, one focusing on the charac-
ter of the public service fee as a flat-rate tax independent of the use and owner-
ship of reception equipment, and another that stresses the need for a stricter 
definition of YLE’s remit. The representatives of newspaper companies also 
emphasised in their editorials and interviews an issue which they had raised 
earlier in relation to YLE’s newest digital strategy, the development of YLE’s 
internet services on the regional level.10 

However, these themes were not completely new. The Finnish newspaper in-
dustry had been very critical towards both current television fee system as well 
as all YLE efforts to expand its services from traditional radio and television 
broadcasting at least since the mid-2000s. It may now sound a bit odd, but in 
2004 the CEO of Sanoma11 Hannu Syrjänen seriously insisted that YLE should 
be kept out of the Internet and other new media services – although YLE had of-
fered services on the Internet already since mid-1990s, even before Sanoma.12 
(MEDIAVIIKKO 2004). Two years later he also suggested that license-based 
funding for YLE should be replaced with tax funding from the state budget (HS 
2006). 

Diverging from the critique in early 2000 by private television operators against 
the operation licence fee, the newspapers have been active in efforts to shape 
and mobilise public opinion for their own cause by ordering opinion polls and 
organizing seminars about the future role and funding of YLE. In December 
2007, soon after the switchoff of analog television, Aamulehti – and later also 
Helsingin Sanomat – reported about an opinion poll commissioned by the paper 
according to which about 65 per cent of respondents supported the abandon-
                                                 
10  See for example HS (2008a) and HS (2008c) as well as SS (2009b). 
11  Sanoma WSOY changed its name to Sanoma in 2008. It is the largest media com-

pany in Finland and the second largest in the Nordic countries. It is also the pub-
lisher of Helsingin Sanomat, the largest subscription-based daily newspaper in the 
whole Nordic region. 

12  See LINDBLOM 2009. 



12 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

ment of television fee system and preferred to replace it with funding from state 
budget. Only 23 per cent would have kept the current system. (HS 2007) In 
September 2008, the Helsingin Sanomat Foundation invited a Portuguese me-
dia mogul, the chairman of the European Publishers Council (EPC), Fransisco 
Pinto Balsemao, to Finland to give a keynote address in their seminar about 
public service broadcasting (HS 2008b). His prediction about the end of license-
fee model was two days later quoted and supported in an editorial of Helsingin 
Sanomat (HS 2008c).13 

However, in October 2008, the newspapers found out that Lintilä working group 
was supposed to propose a house-hold-based media fee to substitute the cur-
rent television fee (HS 2008d). After this point, the criticism concentrated more 
on the idea of the new media fee than the existing funding system. Very soon it 
was noted that the possible new system would be unfair to people who do not 
currently have television sets (HS 2008e). A few months later, the CEO of 
Sanoma News and the chairman of the Finnish Newspapers Association, Mi-
kael Pentikäinen, argued for funding YLE from state budget in his debate article 
in Helsingin Sanomat (March 8, 2009) and suggested also that public service in 
Finland should not be a YLE monopoly in the future (HS 2009a). 

In this context, it is interesting that the Lintilä working group was actually able to 
reach an agreement and make a unanimous proposal about the new public 
service media fee. The working group had representatives from all Parliamen-
tary groups, and that is why it was reasonable to anticipate that its proposals 
were to be passed by the Parliament. 

Unlike the present television fee, the new public service media fee was to be 
paid by all households independent of whether they use any technical equip-
ment to receive public service contents or not. In addition, the fee would have 
applied also to enterprises and other organisations whose annual turnover ex-
ceeds 400,000 euros. Thanks to the larger pool of payers, the annual media fee 
for a household in 2011 was suggested to be about 175 €, which was about 22 
per cent less than the present television fee (224 €). The enterprises and other 
organisations would have paid a higher media fee (525 €), three times the 
amount for individual households. However, the working group proposal was 
rather straightforward in its rationality, because there were absolutely no ex-
emptions for paying the fee. The system was expected to raise annually 450 m€ 
which is more than YLE’s total budget in 2009 (415 m€). This was supposed to 
be enough to guarantee YLE’s funding at the introduction of the fee in 2011 on 
the same level as in 2008 as well as to cover all the expenses of the system. 

It was no surprise that the Federation of the Finnish Media Industry FINNME-
DIA14 as well as Mikael Pentikäinen immediately opposed the public service 
media fee proposal and described it as “a great disappointment to the private 

                                                 
13  In addition, Helsingin Sanomat published Fransisco Pinto Balsemao’s article about 

restricting state support to public service media organizations on February 16, 2009. 
14  Viestinnän Keskusliitto in Finnish 



 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee… 13 

media sector” and “even worse than expected and tailor-made for YLE". (YLE 
2009; HS 2009d)  Both of them warned quite eloquently that if the proposal 
were approved, it would strengthen the role of the state and the public sector in 
communications at the expense of diversity. The leading economic weekly in 
Finland, Talouselämä, put it more bluntly on the next day by choosing a head-
line which could be translated as ”The Media Fee Would Be Just a Piece of Ri-
diculous Crap” (TALOUSELÄMÄ 2009). Also the Federation of Finnish Enter-
prises15 immediately rejected the idea of media fee – partly because many fam-
ily businesses would have had to pay the fee both for the enterprise and their 
private household.16 

In the newspaper campaign, direct state funding of YLE’s operations was again 
presented as an alternative to the present television fee and to the planned pub-
lic service media fee. State funding was considered to be the fairest system be-
cause of the progressive nature of taxation. It is tempting to conclude that the 
newspaper industry’s point of view resulted most probably in a gradual deterio-
ration of public service funding and a more restricted remit for YLE’s operations. 
The Lintilä working group had acknowledged the fairness of direct state funding 
but pointed out several serious problems, as well. It can risk the editorial inde-
pendence of YLE and make it subject to short-term political conflicts. As a re-
sult, public service funding might become subject to continuous fluctuation.17 
The working group noted also that the strength of the television fee in a com-
petitive broadcasting environment is that it has maintained the motivation to 
take care of an intensive relationship with audiences, and the same applied to 
the proposed public service media fee. 

Although the new fee originally had a rather neutral name in the proposal, the 
newspapers argued now  that because all the money collected were to be given 
to YLE, it would in practice be a YLE fee.18 And because there were no exemp-
tions, it would rather be like a tax than just a fee. Jari Tourunen, the Editor-in-
Chief of a regional newspaper Savon Sanomat, even argued that the working 
group had intentionally tried to distort truth about the new system by calling a 
YLE tax a public service media fee (SS 2009a). For a month later, Tourunen 
claimed in his editorial that the new YLE fee – or tax – actually endangered the 
freedom of speech in Finland (SS 2009b). 

The tax-like nature of the proposed media fee was soon noted also by a group 
of researchers at the Helsinki School of Economics. In their public blog19, they 

                                                 
15  Suomen Yrittäjät in Finnish 
16  See http://www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/a/?groupId=104696c9-6870-40b6-

b6fd-3ae12ab4f3c4&announcementId=0e4be54e-8789-42ba-bd4c-3490931dace4. 
17 See JAKUBOWICZ 2007. 
18  This was mentioned already earlier in April (HS 2009c) and repeated in many com-

ments after the report was published. 
19  See http://blog.hse-econ.fi/?p=135. 



14 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

compared it to the unsuccessful poll tax20 proposal in the UK. The idea of a flat-
rate tax for every adult was eventually so unpopular that in 1990 there were 
wide-spread protests and even a violent riot21 in central London which has been 
considered to be one of reasons for the resignation of Prime Minister Margaret 
Thatcher later same year. Only a few days later, a former Foreign Minister of 
Finland and an influential Social Democratic Member of Parliament, Erkki Tuo-
mioja, made a similar comparison in his public blog22 and suggested that a bet-
ter alternative for the media fee proposal should be found before YLE is made 
as a scapegoat for inventing a new unfair tax. Tuomioja’s comments were im-
mediately reported in the leading newspaper, Helsingin Sanomat (HS 2009e). 

The newspapers’ critique of the proposals by the Lintilä working group symbol-
ised the convergent media environment that has made newspapers and YLE 
competitors in the same platforms. But the recent debate on the public service 
media fee also demonstrates that the social and political construction of support 
for public service media has changed in Finland. In this context, one of the most 
interesting aspects of the recent debate was that newspapers did not really 
succeed in recruiting critical voices from the political elite at least in the begin-
ning. Erkki Tuomioja and the former Prime Minister, currently a Member of 
European Parliament, Anneli Jäätteenmäki (Centre Party), were among the very 
few high-profile politicians who publicly opposed the media fee right after it was 
proposed.23 From the newspapers’ point of view it may have looked like most 
politicians belonged to ‘the YLE Party’. 

However, within a month from the publication of the media fee proposal, the 
Finnish newspaper industry got new allies from perhaps somewhat unexpected 
direction. Although the media fee proposal had meant a lower rate of fee for an 
individual household, the Finnish Consumers’ Association stated that a lump-
sum media fee with no exemptions is simply unfair.24 Moreover, the youth 
league of the former communist party, the Left Youth of Finland, as well as the 
youth organisation of the conservative National Coalition Party (NCP) decided 
in May 2009 to oppose the media fee25 – while the Finnish Centre Youth took a 
similar stand later in October.26 All these political youth organisations were act-
ing against the official stand of their respective Parliamentary groups – and the 
Social Democratic Student Union had suggested funding YLE from the state 

                                                 
20  The official name of the proposed tax was Community Charge. 
21  See for example http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8593158.stm. 
22  See http://www.tuomioja.org/index.php?mainAction=showPage&id=1604. 
23  See http://jaatteenmaki.blogit.uusisuomi.fi/2009/04/26/mediamaksu-hylattava/. 
24  See http://www.kuluttajaliitto.fi/?5_m=1290&s=2. 
25  See http://www.vasemmistonuoret.fi/?/site/vasemmistonuoret_yleisradiolle_verorahaa/ 

and http://www.kokoomusnuoret.fi/index.php/kannanotot/65-tarvitaanko-yleae-
enaeae-lainkaan. 

26  See http://www.keskustanuoret.fi/portal/suomi/politiikka/keskustanuorten_kokoukset/ 
liittokokous/liittokokous_2009/aloitteet/. 



 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee… 15 

budget already in January 2008.27 Another blow came from the Finnish Compe-
tition Authority which in its official comment28 to the Ministry of Communications 
preferred state budget funding over the media fee proposal.29 

The overall political climate in Finland had changed in May 2008, when it was 
found out that in the parliamentary elections of 2007 many Members of Parlia-
ment had taken money from various companies and businessmen without re-
porting that as the law required. The whole scandal started when the Centre 
Party parliamentary group chair, Timo Kalli, stated in a YLE current affairs pro-
gramme that he is not going to report his election funding because there were 
no sanctions for not reporting it.30 By June 2009, the corruption scandal was 
raising its head again – now the Prime Minister Matti Vanhanen from Centre 
Party defended himself against accusations of lying over the financing ar-
rangements of the Centre Party election campaign (HS INT 2009b). 

Almost at the same time in June 2009, Suvi Lindén, the Minister of Communica-
tions, finally came out and publicly supported the Lintilä working group proposal. 
It should be noted that although she had said already for two years ago in two 
separate interviews that the televison fee system was outdated, she did not 
praise the media fee proposal straight away. She more or less waited until the 
Ministry had received all the comments on the media fee proposal from about 
80 different organisations and interest groups – which took several weeks – un-
til she formed an opinion on the issue and said it aloud. In an interview she 
gave for the house organ of her party (NCP), she stated that funding YLE from 
state budget were in practice impossible and characterised the YLE-fee (em-
phasis added) as “the least worst option” (NYKYPÄIVÄ 2009). So the key Minis-
ter’s personal support for the media fee proposal was by no means ever very 
strong or spontaneous. 

                                                 
27  See http://www.sonk.fi/sonk-vaatii-ylen-rahoituksen-siirtamista-budjettiin. 
28  See http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/suomi.cgi?luku=aloitteet-ja-lausunnot&sivu= 

aloit-laus/a-2009-20-0505. 
29  The Finnish News Agency (STT) and most of the commercial media outlets like 

MTV3 have reported incorrectly that Finnish Competition Authority would have op-
posed media fee proposal. The vice manager of the Authority corrected the news 
later on the same week, but the correction was not published by all media outlets 
(HS 2009f). (See for example http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/ 
2009/06/897529.) 

30  See http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=4&t=650&a=5490. 





 

4. The Media Fee Proposal Turns into a Political Bone of Contention 

Even after becoming a member of the EU, July has remained the main holiday 
season in Finland. That is why no major openings were made in the media fee 
debate during the most warm and sunny weeks of 2009. But right after the mid-
August, a new opinion poll commissioned by the Finnish Newspapers Associa-
tion showed that 62 per cent of respondents resisted the idea of a flat-rate pub-
lic service media fee (HS INT 2009c). When compared to the earlier poll com-
missioned by Aamulehti in 2007, it seems that the newspaper companies had 
succeeded in re-directing the (often latent) critique of Finnish people against the 
present television fee system to against any kind of flat-rate fee for YLE’s fund-
ing. On the other hand, the same opinion poll indicated that most people might 
be ready to pay the fee if it was lower than the proposed 175 euros per house-
hold. 
In September 2009, the Prime Minister Matti Vanhanen got involved in the me-
dia fee debate at least on two different levels. First of all, Vanhanen publicly 
suggested that it should be possible to get an exemption from the fee by provid-
ing a written statement about not using YLE services by any means of commu-
nication (HS 2009g). This was supposed to help people with very low income to 
avoid media fee by rejecting YLE services, but the suggestion was not much 
supported. Only two weeks later, YLE made the so far most direct corruption 
claims against the Prime Minister. According to the YLE story, Vanhanen had 
received building materials from a construction company without any payment. 
YLE told that they had been preparing this story already for over a year -  and 
for some reason they decided to air it just now, although it was still based on 
only one, anonymous source.(HS INT. 2009d) The chairman of the Centre Party 
Parliamentary group, Timo Kalli, was so angry and upset about this move that 
he called almost immediately for the resignation of YLE’s CEO Mikael Jungner, 
who in his part had strongly defended YLE and the media fee proposal against 
the newspaper industry in the on-going debate (HS INT 2009e). 
Although there seemed to be exceptionally much tension between the political 
elite and YLE in the beginning of October 2009, the cabinet parties were still 
able to agree on continuing the preparations for the reform of YLE’s financing 
and control system. At this stage, at least all cabinet ministers were supporting 
the media fee proposal. (LVM 2009; YLE 2009b) At the same time, Aamulehti 
reported about its new survey among the Members of Parliament which sug-
gested that numerous MPs were actually against the so called YLE-fee. The 
web newspaper Uusi Suomi described this as a “huge opposition” (US 2009). 
However, only 132 MPs out of 200 had responded, 82 of them had an opinion 
on the YLE-fee and about half of them -  approximately 40 MPs -  opposed the 
media fee proposal which makes about 20 per cent of all MPs. Also Mikael Pen-
tikäinen continued by arguing now in October that a public service media fee of 
175 € was not only a threat to the freedom of speech but also too high, provid-
ing too much resources for YLE (LK 2009). 
Later in October 2009, Prime Minister Vanhanen started feeling that YLE was 
systematically trying to topple him by constantly putting out contradictory infor-



18 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

mation and altered accusations about corruption. Vanhanen stated that he is 
ready to fight for his position as the Prime Minister and the chairman of the Cen-
tre Party (HS INT 2009f). However, only for two months later in December 
2009, Vanhanen announced just before Christmas that he would step down 
both as the party leader and Prime Minister by the next Party Conference in 
June 2010, almost a year before the next Parliamentary Elections (HS INT 
2009g). One of the public reasons for his withdrawal was a forthcoming leg op-
eration, but just before his resignation Vanhanen told that there were also other 
reasons which he may reveal later. Whatever the reasons, he became a lame 
duck in the political arena immediately after his announcement. In June 2010, 
Vanhanen told that he will also leave the Parliament in order to become the 
CEO of the Finnish Family Firms Association. (HS INT 2010b; YLE 2010b) 
Vanhanen was not the only central political figure and participant of the media 
fee debate to leave his post before decisions about the YLE financing reform 
were to be made. In February 2010, YLE’s Board of Directors decided to re-
place Mikael Jungner with Lauri Kivinen, the Head of Corporate Affairs at Nokia 
Siemens Networks, as the new CEO for YLE. Social Democratic group leader 
Eero Heinäluoma blamed now Centre Party group leader Timo Kalli for the de-
cision to drop Jungner -  and stated that “this leaves a rather strong lack of trust 
between the YLE board and us”. (HS INT 2010a) In less than a month after his 
term as YLE’s CEO had expired in April 2010, Jungner was elected as the new 
Party Secretary of the SDP. Jungner is also going to be a SDP candidate in the 
general elections of 2011. (HS INT 2010c) 
New social networking tools in the Internet can be used for all kinds of pur-
poses, and by March 2010 the opponents of the media fee proposal had cre-
ated several virtual communities to express their opinions. The largest one was 
a Facebook group called Total revolt against the YLE-fee31 which had over 100 
000 members, but there were at least three other large Facebook groups with 
over 20 000 members against the media fee proposal or “YLE-tax”. There were 
also other web-based initiatives, like at least two separate petitions against the 
media fee. It is impossible to know to which extent the same group of people 
was involved in all of these actions, but this sort of an active opposition against 
public service media funding system among young32 people with quite provoca-
tive, anti-YLE banners was a new phenomenon in Finland. 
Minister Lindén continued publicly supporting the media fee proposal -  until she 
made a very sharp turn on Thursday, March 11. On that afternoon, Lindén an-
nounced that she will not bring the media fee proposal to the current Parlia-
ment, but will rather leave it to be presented by the next Government after the 
general elections of 2011. The formal reason for pulling the brake was a dis-

                                                 
31  Täysimittainen kapina YLE-maksua vastaan in Finnish - see http://www.facebook.com/ 

group.php?gid=282001975149. 
32  In May 2010, over 50 per cent of Finnish Facebook users (1,75 million) were 18 to 34 

years old. (http://www.digitoday.fi/viihde/2010/05/25/joka-kolmas-suomalainen-on-jo- 
facebookissa/20107450/66) 



 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee… 19 

agreement over the new model for YLE administration and control between the 
government and the Social Democratic Party. In addition, Lindén told now that a 
flat-rate annual fee was unfair for low income households and that she person-
ally was in favour of financing YLE from state budget. In this way she ended up 
in a disagreement with all her previous statements about the media fee and 
YLE’s financing. Later she has explained that her decision to withdraw the me-
dia fee proposal was meant mainly to protect the future of YLE. She told about 
a massive amount of comments opposing the media fee from ordinary citizens 
and argued that no public service institution could survive for long on such an 
unpopular funding system. (Kaleva 2010; HS 2010a; HS INT 2010d) 
Among others, Mika Lintilä was surprised – he believed that this was probably 
“the first time in the Finnish political history that the government does not come 
up with a bill after a unanimous proposal by a Parliamentary working group” (HS 
INT 2010d). Lindén’s unexpected announcement opened also a window of op-
portunity for the Social Democratic Party to do some high-profile opposition poli-
tics. Later on that same day, the group leader Eero Heinäluoma told that SDP 
considered now budget financing as the best alternative for YLE’s funding in-
stead of the media fee which they had so far strongly supported along all other 
Parliamentary groups. In the next week, the group leaders made some serious 
efforts to find an agreement on YLE’s financing and administration models, but 
without results. (HS INT 2010e) However, a couple of weeks later in April, they 
were able to agree on the level of YLE’s financing from 2012 onwards. YLE was 
promised to get an annual funding of 480 m€ for providing all of its current ser-
vices (YLE 2010a). 
 
 





 

5. Discussion and Conclusions 

Despite its promising start, the public service media fee proposal clearly ended 
up to be a political fiasco. Who is to be blamed for ruining this initiative? If there 
should be only one person to blame (or praise, depending on one’s point of 
view), a favourite candidate is Minister Lindén who should have had the power 
to continue with the plan which was originally supported by all main parties in 
the Parliament. However, it seems that by making an imposing u-turn instead of 
supporting an unpopular media fee, she was able to improve her personal posi-
tion for the next general elections. This goes also for the Social Democratic 
Party which may have had also other tactical reasons to start opposing YLE’s 
administration reform and the media fee proposal after the former CEO Mikael 
Jungner had to resign from YLE. In addition, it is obvious that public campaign-
ing in the commercial media, especially in newspapers, had an effect at least on 
the public debate – besides their possible success in lobbying the politicians. 
Another candidate to be responsible for ruining the media fee initiative is Mikael 
Pentikäinen who is now the new Editor-in-Chief of Helsingin Sanomat and con-
tinues as the chairman of the Finnish Newspapers Association. But he does not 
want to get any credit for successfully shooting down the media fee proposal 
and messing up the political plans for YLE’s financing reform. Instead, he has 
publicly accused the so called “YLE-party of the Parliament” – a group of politi-
cians currently or previously involved in YLE’s administrative council, the politi-
cal body for the parliamentary control of YLE – for preparing the proposal only 
inside a small circle. (HS 2010b) Pentikäinen did not define, however, who or 
which interest groups had been missing from the working group where all Par-
liamentary groups were represented. 
Traditionally the strongest political support for YLE has come from the political 
centre and parties on the left. The political right has been in favour of more 
competition and in support of independent commercial broadcasting. Since the 
mid 1980’s, all major parties have, however, supported the gradual change to-
wards a more competitive model of broadcasting. Recently, the most interesting 
and noteworthy change of position is the active support from conservatives for a 
strong public service sector in order to maintain a diversity of voices. The con-
servatives form the present government in Finland, together with the political 
centre, the Greens and the Swedish People’s Party. Traditionally newspapers 
have been able to rely on conservatives in the political right, if they have 
needed to recruit spokespersons for their critique of state-owned media. 
The question is how to explain the present dissonance between the commercial 
press and its traditional advocates in the political right. One reason certainly is 
the overall commercialisation of the media environment and the consequent in-
ternationalisation in its ownership and orientation. Against this background, YLE 
looks more domestic not only in orientation but also in terms of governance and 
control. In fact, within EU’s frame, this is guaranteed by the so called Amster-
dam Protocol (1997) which gives competence to member states to decide on 
the remit and funding of public service broadcasting. 



22 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

Another reason for the growth of ‘the YLE Party’ might be that the company’s 
image as a politically independent actor is now clearly stronger than it used to 
be. Several steps in favour of YLE’s more independent status have been taken 
since the adoption of the Act on YLE in 1993. The Act itself strengthened YLE’s 
position. Later several organisational changes have aimed at clarifying the divi-
sion of responsibilities between the parliamentary control of YLE and the Direc-
tor General of the organization, now identified as Executive Director, and other 
management. Since 2005, YLE’s Board of Directors33 is solely composed of 
outside experts from business and culture. It is responsible for YLE’s operations 
as a limited company and reports to the parliamentary control body of YLE 
called the Administrative Council.34 As noted earlier, it is the Board of Directors, 
and not the Council, any more, which nominates the executive director and 
other higher management of YLE. 
However, instead of just blaming certain Finnish individuals or groups for the fall 
of media fee proposal, we should try to see the case in a wider international and 
ideological context in order to understand it properly. It is obvious that the dis-
agreement and tension between the newspapers and a public service media 
organisation over the remit and funding of public service is not just a Finnish cu-
riosity, but a part of a larger process. From a strictly commercial standpoint, the 
two sectors have become direct rivals to each other at the same time when it is 
becoming more and more difficult to sustain also the new expanded services on 
the basis of earlier economic models. These challenges caused by digitalisation 
and convergence for newspapers as well as for the traditional-style license-fee 
systems are practically the same throughout Europe. That is also why the ar-
gumentation of the newspaper publishers does not represent purely domestic 
markets, but is co-ordinated and orchestrated on the European level by organi-
sations like the European Newspaper Publishers Association (ENPA) and the 
European Publishers Council, as the direct involvement of the EPC in the Fin-
nish debate well indicates. 
As DWYER (2010) has noted, media convergence is not just a difficult process 
of accommodating new technologies by existing media industries, but also a 
new media ideology, “a way of thinking that facilitates the operation of neoliberal 
global markets”. It is used to justify the inevitability of increasing business ex-
pansion, rationalization and ownership concentration – and all this is changing 
the ability of media organizations to sustain democracy. In general, a democ-
ratic form of governance needs several well-resourced media organizations – 
not just one – to keep the authorities and public officials accountable for their 
decisions. In a very interesting twist, this was also one of the main arguments of 
some Finnish newspaper editors against the media fee proposal. They argued 
that a relatively independent public service media organisation with a more sta-
ble funding system would actually decrease media diversity and freedom of 
speech – and in this way, be a threat to democracy!  

                                                 
33 ´Hallitus´ in Finnish 
34 ´Hallintoneuvosto´ in Finnish 



 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee… 23 

In addition, one of the most interesting features of the recent Finnish debate 
about the media fee proposal is that the possible effects of state budget financ-
ing model on the editorial independence of YLE were practically a non-issue. 
Hardly anybody outside the Lintilä working group seemed to be worried of the 
idea of strengthening direct government control over the public service media 
organisation through a direct budget funding -  and in this way turning to prac-
tices which were more typical to authoritarian political systems than for example 
to any of Finland’s Nordic neighbours or to the Western democracies in general. 
At least one reason for this ambivalence might be that Finnish people in general 
have a pragmatic approach to democracy; they appreciate more the results 
than the formalities of the democratic governance (PETTERSSON/NURME-
LA 2009, p. 26). 
Another interesting issue is how most political youth organizations strongly dis-
agreed over the media fee with the official policies of their own parties,35 ending 
up supporting the basically commercial interests of the Finnish newspaper in-
dustry. This happened most likely because of the unpopularity of the media fee 
proposal among the youth than for any other reason. Television fee has never 
been too popular among the young people, and it is no wonder that an idea of 
not being able to legally avoid the fee has been considered as unfair. This as-
sumption about a political generation gap in relation to media fee proposal is 
also supported by the rise of the unofficial opposition groups inside social me-
dia, especially in Facebook, which in Finland is most popular among young 
adults. On the other hand, it is very unlikely that these young politicians would 
have been be eager to forbid or restrict anyone – even YLE – to open up and 
develop new services on the Internet, although this could well be one of the 
likely consequences of state budget financing model. It should be also noted 
that most political youth organizations – except the conservatives (NCP) – were 
by no means opposing YLE and public service media as such, but only the new 
and “socially more unfair” funding system. 
To sum up, the fall of the media fee proposal in Finland seems to prove at least 
that a general agreement among the Parliamentary groups about the reform 
was not the same as the actual agreement over the issue inside the political 
parties – and that was not really enough in the end. A proposal about a new 
kind of obligatory fee imposed on all households will obviously be quite unpopu-
lar at all times, and it becomes more and more difficult to make any hard deci-
sions as the time goes by towards the next elections. Moreover, the financing 
model of a PSM institution is clearly a highly delicate political issue, and there 
are many interest groups – also outside the Parliament – who may want to do 
their own politics with it. The newspaper industry is probably one of the best-
equipped and influential among these groups. 

                                                 
35  In May 2010, only the chairman of Svensk Ungdom (The Swedish People´s Party) 

gave conditional support for media fee. See http://www.verkkoapila.fi/opencms/ 
opencms/apila/news/articles/9349.html. 



24 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

Finally, it is very interesting and somewhat surprising that the media fee pro-
posal was so passionately opposed in Finland, because in practice it was only 
about replacing a tax-like flat-rate payment system with another one. The critical 
differences with the current license-fee system were the a) idea of charging the 
fee whether you were able to receive the content or not and b) not to give any 
possibility to avoid the obligation to pay the fee. It seems these were also the 
main weaknesses of the original media fee model. First of all, from the collec-
tor’s point it is rational and cost-effective not to give any exemptions, but this 
also makes the flat-rate fee to look very insensitive and in some cases even un-
fair -  especially in a country where even speeding tickets are income-related. 
Moreover, totally breaking the link between the possibility to receive the content 
and being obliged to pay and forcing every household to pay a flat-rate fee 
might also be more economically rationalistic than socially acceptable. In addi-
tion, many people – even politicians – may have had difficulties to understand 
why there should be a separate system for collecting only one tax-like fee for 
only one purpose. So it seems that all arguments for proposing such a special 
new tax system should have been much more thoroughly explained and justi-
fied, for example by appealing to the need for sustaining a strong domestic me-
dia content supply in an increasingly globalised media environment. If these is-
sues are not seriously taken into account in some way or another, further efforts 
to reform PSM funding may lead again into unexpected – or possibly even to 
unwanted results. 
 
 



 

Literature 

Dwyer, Tim (2010): Media Convergence, Berkshire, Open University Press 

European Broadcasting Union, EBU (2006): Public Service Media in the Digital 
Age. Continuing our contract with the people, The second edition of the re-
port of the Digital Strategy Group of the European Broadcasting Union (EBU) 

Hellman, Heikki (2010): Liberal turn in media policy: the case of Finland’s digital 
television, in: International Journal of Digital Television, Vol. 1, Number 2, 
pp. 193-213 

Häikiö, Martti (2001): Sturm und Drang. Suurkaupoilla eurooppalaiseksi elektro-
niikkayritykseksi 1983-1991, Nokia Oy:n historia 2, Helsinki, Edita 

HS (2006): SanomaWSOY:n Syrjänen haluaa Ylen budjettirahoitukseen, Hel-
singin Sanomat, May 11, 2006 

HS (2007): Kysely: Television lupamaksut pois ja Yle budjettiin, Helsingin 
Sanomat, December 16, 2007 

HS (2008a): Kaupalliset lehtiyhtiöt pelkäävät Ylen aikeiden vääristävän kil-
pailua, Helsingin Sanomat, May 6, 2008 

HS (2008b): Mediavaikuttaja povaa tv-luvan kuolemaa, Helsingin Sanomat, 
September 19, 2008 

HS (2008c): Ylen roolista pitää keskustella, Editorial in Helsingin Sanomat arti-
cle by Janne Virkkunen, September 21, 2008 

HS (2008d): Ylen rahoitukseen kaavaillaan asuntoon sidottua tv-maksua, 
Helsingin Sanomat, October 22, 2008 

HS (2008e): Asuntoon kytketty tv-lupa sorsisi televisiottomia, Helsingin Sano-
mat, October 23, 2008 

HS (2009a): Yleisradioyhtiöille maksettavia valtiontukia on rajoitettava, Guest ar-
ticle in Helsingin Sanomat by Francisco Pinto Balsemão, February 16, 2009 

HS (2009b): "Julkisen mediapalvelun ei tarvitse olla Ylen monopoli", Debate ar-
ticle in Helsingin Sanomat by Mikael Pentikäinen, March 9, 2009 

HS (2009c): Tv-lupa muuttumassa Yle-veroksi, Helsingin Sanomat, April 7, 2009 

HS (2009d): Kaupalliset viestimet: Kyse on Yle-maksusta, Helsingin Sanomat, 
April 24, 2009 

HS (2009e): Tuomioja vertaa Yle-maksua Thatcherin veroon, Helsingin Sano-
mat, May 9, 2009 

HS (2009f): Kilpailuvirasto: Emme vastusta Yle-maksua, Helsingin Sanomat. 
June 13, 2009 

HS (2009g): Vanhanen vapauttaisi mediamaksusta kirjallista todistusta vastaan, 
Helsingin Sanomat, September 12, 2009 



26 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

HS Int (2009a): “Media fee” to replace TV licence, Working group calls for 
changes in YLE strategy, Helsingin Sanomat International Edition, April 24, 
2009, http://www.hs.fi/english/article/1135245429224 

HS Int (2009b): Prime Minister denies accusations of lying over campaign fi-
nance issue, Helsingin Sanomat International Edition, June 17, 2009, 
http://www.hs.fi/enlish/article/Prime+Minister+denies+accusations+of+lying+ 
over+campaign+finance+issue/1135246982549 

HS Int (2009c): Survey: Finns do not regard proposed YLE media fee as justi-
fied, Helsingin Sanomat International Edition, August 18, 2009, http://www. 
hs.fi/english/article/Survey+Finns+do+not+regard+proposed+YLE+media+ 
fee+as+justified/1135248632865 

HS Int (2009d): YLE claims: PM Vanhanen received building materials from 
construction company free of charge, Helsingin Sanomat International Edi-
tion, September 29, 2009, http://www.hs.fi/english/article/YLE+claims+PM+ 
Vanhanen+received+building+materials+from+construction+company+free+ 
of+charge/1135249666640 

HS Int (2009e): YLE's Jungner might resign if journalistic judgement proves 
wrong, Helsingin Sanomat International Edition, October 1, 2009, http://www. 
hs.fi/english/article/YLEs+Jungner+might+resign+if+journalistic+judgement+ 
proves+wrong/1135249723963  

HS Int (2009f): PM Vanhanen accuses YLE of systematic attempt to topple him, 
Helsingin Sanomat International Edition, October 12, 2009, http://www.hs.fi/ 
english/article/PM+Vanhanen+accuses+YLE+of+systematic+attempt+to+ 
topple+him/1135249975843 

HS Int (2009g): Vanhanen announces he will not stand for re-election to Centre 
Party leadership. Helsingin Sanomat International Edition, December 23, 2009. 
http://www.hs.fi/english/article/Vanhanen+announces+he+will+not+stand+for+ 
re-election+to+Centre+Party+leadership/1135251682512 

HS Int (2010a): Lauri Kivinen to replace Mikael Jungner as director of national 
broadcaster. Helsingin Sanomat International Edition, February 19, 2010, 
http://www.hs.fi/english/article/Lauri+Kivinen+to+replace+Mikael+Jungner+as
+director+of+national+broadcaster/1135253050189  

HS Int (2010b): Vanhanen still to divulge reasons for decision not to stand for 
re-election as Centre Party chairman, Helsingin Sanomat International Edi-
tion, May 24, 2010, http://www.hs.fi/english/article/Vanhanen+still+to+  
divulge+reasons+for+decision+not+to+stand+for+re-election+as+Centre+ 
Party+chairman/ 1135257067842  

HS Int (2010c): Jutta Urpilainen unanimously chosen for second term as SDP 
leader; ex-YLE managing director Mikael Jungner becomes party secretary, 
Helsingin Sanomat International Edition, May 28, 2010, http://www.hs.fi/  
english/article/ Jutta+Urpilainen+unanimously+chosen+for+second+term+ 
as+SDP+leader+ex-YLE+managing+director+Mikael+Jungner+becomes+ 
party+secretary/1135257159472 



 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee… 27 

HS Int (2010d): Linden backs down on YLE fee. Opposition by SDP blocks ad-
vance of administrative reform at public broadcaster, Helsingin Sanomat In-
ternational Edition, March 12, 2010, http://www.hs.fi/english/article/Linden+ 
backs+down+on+YLE+fee/1135254362420 

HS Int (2010e): YLE financing at impasse. Sharp divisions in Parliament over 
public broadcasting, Helsingin Sanomat International Edition, March 19, 2010, 
http://www.hs.fi/english/article/YLE+financing+at+impasse/1135254813242  

HS (2009g): Vanhanen vapauttaisi mediamaksusta kirjallista todistusta vastaan, 
September 12, 2009 

HS (2010a): Viestintäministeri Lindén pani Yle-maksuhankkeen jäihin, Helsingin 
Sanomat, March 11, 2010 

HS (2010b): Pentikäinen: Vastuu Yle-sotkusta Yle-puolueella, Helsingin Sano-
mat, May 7, 2010 

Hujanen, Taisto (2010): Public service media fee to substitute television fee in 
Finland? In: Central European Journal of Communication, Vol 3, No 1 (4) 

Jakubowicz, Karol (2007): Public Service Media Funding on an Ideological 
Chessboard: Is There a Future for The Licence Fee? A presentation for an 
international media conference organised by the Union of Finnish Radio and 
Television Journalists, Helsinki, October 3, 2007, http://www.rttl.fi/fi/upload/ 
files/Karol_Jakubowicz.3.10.2007.pdf 

Kaleva (2010): Vihattu Yle-maksu jäihin, Lindén kannattaa budjettirahoitusta, 
Kaleva March 11, 2010, http://www.kaleva.fi/uutiset/vihattu-yle-maksu-jaihin-
linden-kannattaa-budjettirahoitusta/844125  

Lindblom, Tomi (2009): Uuden median murros Alma Mediassa, Sanoma Oy:ssä 
ja Yleisradiossa 1994-2004, Doctoral dissertation, Helsinki, University of Hel-
sinki, Faculty of Social Sciences, Department of Communication, https://oa. 
doria.fi/handle/10024/44858?locale=len  

LK (2009): Sanoman Pentikäinen: Mediamaksu on liian suuri. Lapin Kansa Oc-
tober 1, 2009, http://www.lapinkansa.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194626954948/ 
artikkeli/sanoman+pentikainen++mediamaksu+on+liian+suuri.html  

Lowe, G.F. and Bardoel, J. (2007): From Public Service Broadcasting to Public 
Service Media, RIPE@2007, Göteborg, NORDICOM 

LVM (2009): Hallituspuolueet sopivat yleisradiomaksusta ja YLEn valvonnan 
uudistamisesta. A press realease, Ministry of Transport and communications, 
Helsinki, http://www.mintc.fi/web/fi/tiedote/view/916791  

McQuail, Denis and Siune, Karen (ed.)(1986): New Media Politics. Comparative 
Perspectives in Western Europe, London, Sage Publications 

Mediaviikko (2004): SanomaWSOY vastustaa YLEn laajentumista Internet-
viestintään, published on 9. 12. 2004, http://mediaviikko.fi/kategoriat/uutiset/ 
uutinen/sanomawsoy-vastustaa-ylen-laajentumista-internet-viestintaan.html 

MINTC (2001): Report 29/2001 (Report of the Backman Working Group). Tele-
visiotoiminnan toimintaedellytysten parantaminen [Development of Opera-



28 Ala-Fossi/Hujanen: The Rise and Fall of Public Service Media Fee…  

tional Preconditions of Television], Helsinki, Publications of the Ministry of 
Transport and Communication, 29/2001 Helsinki 

MINTC (2004): Report 59/2004 (Report of the Niemelä Working Group), 
Julkisen palvelun televisio- ja radiotoiminta 2010 [Public Service Television 
and Radio 2010], Helsinki, Publications of the Ministry of Transport and 
Communication, Helsinki 59/2004 

MINTC (2009): Yleisradio Oy:n julkinen palvelu ja rahoitus [YLE’s Public Ser-
vice and Funding], Helsinki, Publications of the Ministry of Transport and 
Communication, Helsinki23/2009, http://www.lvm.fi/c/document_library/get_ 
file?folderId=534580& name=DLFE-7420.pdf  

Nykypäivä (2009): Viestintäministeri puoltaa YLE-maksua. ”Yleisradion budjettira-
hoitus verovaroista ei käytännössä ole mahdollista”, Nykypäivä, June 18, 2009 

Nykypäivä (2010): Lindén ei halua rapauttaa luottamusta julkiseen palveluun, 
Nykypäivä, March 19, 2010 

Pettersson, Thorleif and Nurmela Sakari (2009): Eri tapoja kohdata suuri ele-
fantti. Suomalaisen ja ruotsalaisen kulttuurin vertaileva tutkimus, Helsinki, 
Suomalais-ruotsalaisen kulttuurirahasto, http://www.kulttuurirahasto.net/  
upload/raportti.2.11.07.pdf 

SS (2009a): Pakkokolehti Ylelle. Editorial by Jari Tourunen, Savon Sanomat April 
25, 2009, http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/pakkokolehti-ylelle/423145 

SS (2009b): Yle-maksu vaarantaa sananvapauden, Editorial by Jari Tourunen, 
Savon Sanomat, May 30, 2009, http://www.savonsanomat.fi/mielipide/  
artikkelit/yle-maksu-vaarantaa-sananvapauden/449667  

Talouselämä (2009) Mediamaksu olisi naurettavaa pelleilyä, Talouselämä, April 
24, 2009, http://www.talouselama.fi/uutiset/article277254.ece?s=r&wtm=  
talouselama/-24042009 

US (2009): YLE-maksulla huikea vastustus. Uusi Suomi October 1, 2009, 
http://www.uusisuomi.fi/raha/72846-yle-maksulla-huikea-vastustus 

YLE (2009a): Panel Calls for Media Fee to Replace TV Licenses, YLE News, 
April 23, 2009, http://yle.fi/uutiset/news/2009/04/panel_calls_for_media_fee_ 
to_replace_tv_licenses_700476.html  

YLE (2009b): Government to Replace TV License Fee, YLE News, October 1, 
2009, http://yle.fi/uutiset/news/2009/10/government_to_replace_tv_license_ 
fee_1049056.html  

YLE (2010a): Eduskuntaryhmät yhtä mieltä YLEn rahoituksen tasosta, YLE 
News, April 6, 2010, http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/04/eduskuntaryhmat_ 
yhta_mielta_ylen_rahoituksen_tasosta_1584826.html?sendtofriend=true  

YLE (2010b): Vanhanen Perheyritysten liiton johtoon, YLE News, June 23, 2010, 
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/vanhanen_perheyritysten_liiton_johtoon_
1784651.html 



 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISBN 978-3-938933-75-6 

ISSN 0945-8999 


