
Media Ownership Structure in Ukraine: Political Aspect 

Diana Dutsyk, lecturer at the Kyiv Mohyla school of jounalism, chief‐editor of news website 
Glavred and news magazine Glavred 

The  formation  of  the  media  ownership  structure  in  independent  Ukraine  is  diffucult  and 
longlasting process which has not finished yet. This process can be split into several stages that to 
some  extent  overlap  with  presidencies  of  Leonid  Kravchuk,  Leonid  Kuchma,  and  Viktor 
Yushchenko. First, national social and political media will be mentioned. Since that media are the 
main  actors  in  the  mass  media  sphere  during  the  periods  of  political  activity  through  their 
influence on public opinion.The analisys of the media ownership structire  in Ukraine  is based on 
the information from open sources. 

So, the first stage – early 90s of 20th century, the period of Leonid Kravchuk presidency  

In Soviet times, all Ukrainian (as well as generally Soviet) media were under the control of the 
state and the Communist Party: the actual founders of print media were different structures of the 
Communist Party and the Komsomol. And media’s funding went through these structures. Radio 
and television were fully owned by the state and financed from the state budget (Kulyk, 180). 
Apart from that, quantity of print media and broadcasters was limited. Therefore, in Soviet 
Ukraine there were only two TV channels and three radio stations. Quantity of central national 
newspapers also was insignificant. Some media democratization took place during the Mikhail 
Gorbachev’s Perestoika. In 1990 there was adopted the law "On press and other media” which 
proclaimed freedom of speech, prohibited censorship and allowed founding of media not only by 
the party structures, but also by other organisations, public and private enterprises, and even by 
separate individuals (Kulyk, 185). 

Independent Ukraine has actually inherited the Soviet system of party media. In the meant time 
other media started to appear. First, some underground publications were being legalized. It was 
the press that was published clandestinely by Ukrainian dissidents during Soviet (mostly during 
Perestroika) times. For example, in this way there was created a legendary and already popular in 
the media sphere Lviv Ukrainian newspaper "Post‐postup" [Post‐progress] edited by Oleksandr 
Kryvenko (Ukrainian journalist who died in 2003). Also, new media was often founded by various 
organizations or new Ukrainian parties. For example, Ukrainian Republican Party under the 
leadership of a former dissident Mykhaylo Horyn’ (“Ternystyy Shliakhh” [Thorny Path] newspaper, 
“Samostiyna Ukraina” [Independent Ukraine] newspaper) or People's Movement of Ukraine under 
the leadership of Vyacheslav Chornovil (“Chas” [Time] newspaper which had long stayed very 
popular). At the same time some state (i.e. former party) and municipal media came under the 
ownership of its staff. 

In the early 90s Ukrainian parliament adopted a number of laws securing freedom of speech and 
democratic development of media. 

Second stage, mid 90s – beginning of 2000, the period of Leonid Kuchma presidency. 

 



Thus, the transition from planned Soviet economy to free market forced media find alternative 
sources of funding other than state ones. Mid 90th is the rise time of big owners who raised their 
capital in different, not always legal, ways. This resulted in the formation of large financial 
industrial groups that concentrated under their ownership substantial media assets. Then there 
was the beginning of media resources concentration that continues until now. 

During that period there were founded the majority of Ukrainian media that till present keep their 
influence on the politics and social  life. For example, weekly newspaper “Zderkalo Tyzhnia” [The 
Mirror  of  the week]  (1994),  daily  newspaper  Den’  [The Day]  (1996),  “1+1”  (1995)  and  “Inter” 
(1996) TV channels, news website Korrespondent.net [Correspondent] (2000) and news magazine 
“Korrespondent” (2002). 

But the advent of private capital into Ukrainian media had its negative aspects. Firstly, the media 
like other business entities worked according  to  shady  schemes. Often  the media were de  jure 
owned  by  the  staff,  but  de  facto  were  under  the  influence  of  a  businessman  or  a  financial 
industrial  group  that provided  the media with  the  so‐called  “sponsorship”  assistance. Secondly, 
large  owners  who  have  their  own  political  interests  or  even  the  politicians  themselves  often 
viewed newspapers and television stations not as a business but rather as a tool of  influence on 
public opinion and a tool of protection from the state’s pressure. Experts and analysts call this the 
beginning  of  the  "clan‐ization"  or  "Oligarchialization" media  period  (Dutsyk,  Pikhovshek,  Kulyk) 
and  associate  this  process  first  of  all with  the  then‐Prime Minister  of Ukraine  Pavlo  Lazarenko 
(1996‐1997),  who  was  subsequently arrested  in  the  U.S.  and  convicted  of  corruption.  Thirdly, 
political parties have often started publications (first of all print media) specifically to use in their 
electoral campaigns, dumping publications’ price on the market and artificially inflating circulation 
for  free  distribution.  It  put  other  media  in  unequal  market  conditions  and  made  standard 
competition impossible. Fourthly, current authorities intensified pressure on Ukrainian media that 
was often carried out indirectly through pressure on the owners and their businesses. 

Third stage, 2005‐2010, Viktor Yushchenko presidency 

There were expectations that coming of  foreign capital that had no political  interests  in Ukraine 
and viewed media solely as business would seriously improve the climate in media market. These 
expectations first and foremost relied on Western investments, since Russian capital had been on 
the Ukrainian market for long. Russians either have a share in influential publications such as the 
daily newspaper “Izvestiya v Ukraine”  [News  in Ukraine] or the weekly newspaper "Argumenty  i 
Facty  v  Ukraine"  [Arguments  and  Facts  in  Ukraine]  and  "Komsomolskaya  Pravda  v  Ukraine" 
[Komsomol  truth  in  Ukraine],  or  are  the  only  owners  like  in  the  case  of  the  daily 
newspaper “Kommersant‐Ukrainа" (the owner is a Russian businessman Alisher Usmanov). 

With Viktor Yushchenko’s coming to power Western  investors showed  interest  in Ukraine. Thus, 
for  instance,  daily  newspaper  “Delo”  [The  Case]  was  launched  in  participation  of  German 
(Handelsblatt  Publishing Group  publishing  house)  and  Czech  (Economica  a.s.  publishing  house) 
investments. First  issue of “Delo” came out  in October of 2005. However, having worked on the 
Ukrainian market for some time German and Czech investors were forced to sell their share of the 
asset  to Ukrainian  partners,  particularly,  to  “Ukrainian  investment  newspaper”  represented  by 
Ihor Liashenko. Corruption, difficult distribution conditions and also political  instability were  the 
factors that virtually made it impossible to turn any media into a profitable business. The coming 



of the Polish “Agora” to the Ukrainian market of political and social publications also failed to take 
place (the company was negotiating the sale of one of the most influential Ukrainian political news 
websites “Ukrainska Pravda” [The Ukrainian Truth]). “Agora” changed its tactics and decided to go 
into the entertainment niche, launching a number of narrowly specialized game Internet projects. 
It is important to note that Western investments in Ukraine (Burda, Edipress, Hashette and others) 
successfully work  in  the media entertainment  sector, particularly, on  the market of glossy print 
media.  But  the  share  of  Western  investments  in  social,  political  and  informational  media  is 
marginal, since this kind of activity is connected with significant both political and economic risks. 

Probably the only successful media holding with foreign (American) capital is KP Media (founded in 
1995)  owned  by  Jed  Sunden.  It  includes  a  leading  news  magazine  "Korrespondent" 
[Correspondent]. This holding managed  to  stay afloat on  the Ukrainian market despite  the  fact 
that its owner was pressured by the authorities during Leonid Kuchma presidency. In 2000 Sunden 
was declared persona non grata in Ukraine. 

Although under Viktor Yushchenko presidency media and  their owners did not experience great 
pressure from the authorities, the process of redistribution of media and consolidation of media 
groups which  began  at  the  time  of  Leonid  Kuchma  continued.  During  this  period  two  biggest 
Ukrainian TV stations – “Inter” and “1 +1” changed their owners. 

The change of the owner of the “Inter” channel that currently (information as of September, 2010) 
holds top position in the GfK Ukraine, did not go without a number of scandals. This process which 
started in 2005 took place with the participation of leading Ukrainian politicians and major Russian 
businessmen and was only a part of business arrangements related to the redistribution of assets 
and  steel  ferroalloy enterprises  (Nayyem and  Leshchenko). As a  result of  complex and opaque 
schemes  the channel came under  the ownership of Valeriy Khoroshkovsky who under President 
Yanukovych was appointed head of the Security Service of Ukraine. At some point Ukraine’s Prime 
Minister  Yulia  Tymoshenko  and  her  faction  in  parliament  demanded  the  investigation  of  the 
circumstances of the change of the owner of the most popular TV channel  in the country. Since 
accoriding to the conclusion of the Justice Ministry expertise the signature of the previous owner 
of the channel Ihor Pluzhnikov (who at the time of signing the agreement was very sick, stayed in a 
hospital  and  later  died)  could  be  forged.  Even  a  special  parliamentary  commission  studied  the 
issue. However, Khoroshkovsky kept control of “Inter”. This example proves once again that great 
media business in Ukraine can not exist outside of politics and is under intense pressure from that 
sphere. 

The owner of the “1+1” (3rd place in the GfK Ukraine raiting as of Septemer, 2010) also changed. In 
April of 2010 American company Central European Media Enterprises Ltd (СМЕ) annunced closing 
of the sale of 100 percent of its Ukrainian assets, including "Studio 1 +1", "Cinema", the Harley 
Trading Limited company, the beneficiary of which is Ihor Kolomoysky. Earlier this businessman 
bought the "1 +1" shares of Boris Fuksman and Oleksandr Rodniansky who created the channel. 
 
It  should  be  noted  that while  in  the  90s  businessmen  concealed  that  they  own  (or  influence) 
media,  in  recent  years  the  trend  has  changed. Most  large media  owners  openly  declare  their 
media  assets  ownership.  In  addition,  on December  10,  2008  the Ministry  of  Justice  of Ukraine 
opened  access  to  the  State  Register  of  print  media  and  news  agencies. On  the  website 
http://dzmi.informjust.ua one can get the following  information: registration series and number, 



registration  date,  type  of  publication,  information  about  the  founders. Information  about  the 
founders  and  owners  of  electronic media  (TV  and  radio)  can  be  found  on  the website  of  the 
National  Television  and  Radio  Broadcasting  Council  of  Ukraine  at 
http://www.nrada.gov.ua/ua/derzhavniyreestr.html. Guided by  the Law “On  television and radio 
broadcasting“ National Television and Radio Broadcasting Council of Ukraine is required to provide 
information  about  the media  owners.  Yet,  it  has  only  the  information  on  direct  founders  and 
participants of broadcasting. This information is not enough to make a complete picture of media 
owners. Media  Law  Institute  in  its  report on  the  status of  transparency of media ownership  in 
Ukraine mentioned  that  the openness of  information on Ukrainian participants of broadcasters 
does  not  remove  the  basic  problem  of  transparency.  After  all  in  the  ownership  structure  of 
broadcasters  there  almost  always  appear  to  be  foreign  companies.  “Most  often  those  foreign 
companies are registered in offshore zones. This means that the legal mechanisms to find out who 
founded  these  companies  does  not  exist,  because  the  information  closure  about  founders  of 
offshore companies is one of the principle activities of such companies”, reads the report (Nayyem 
and Leshchenko). 

Generally now  there  can be  singled out  seven major media groups  in which  social and political 
media of Ukraine is concentrated. 

State Media 

Media owned by the 
state 

National Television Company of Ukraine (First National Channel) 
National Radio Company of Ukraine  (broadcating on  three  channels  in 
Ukraine and on one channel abroad) 
State  Television  and  Radio  Company  “World  Servise  “Ukrainian 
television and radio broadcasting” 
State Television and Radio Company “Culture” 
Management of television programs of the Verkhovna Rada of Ukraine 
Regional (oblast) state television and radio companies 
“Uriadovy  Kuryer”  [Government’s  Currier]  newspaper  (Cabinet  of 
Ministers’ publication) 
“Holos  Ukrainy”  [Voice  of  Ukraine]  newspaper  (Verkhovna  Rada’s 
publication) 
bulletins of different state institutions 

Notes  First National Channel is the only channel in Ukraine that covers 97 
percent of the country’s territory. Formally it is subordinated to the 
Cabinet but in reality remains under the control of the Presidential 
Administration.  

Political preferences  Vice‐president of National television and radio broadcasting company 
Valid Arfush said that the First National channel should cover the 
authorities only favorably and “should support the authorites and the 
authorities should to know that the First National channel will always 
defend them.” (quote from Unian press agency on July 30, 2010) 

 

 

Valeriy Khoroshkovsky Group. Mediagroup U.A. Inter Media Group Limited (founded in 2005) 

Media owned by the 
group 

61 percent share of “Ukrainian independent TV corporation” (“Inter” TV 
channel)  



90 percent share of “Kino‐TV” (“Enterfilm” TV channel) 
90 percent share of “Music‐TV”(“Enter music” TV channel), “К1”, “К2”, 
“Megasport” TV channels 
60 percent share of “NTN” TV channel 
90 percent share of “Ukrainian News” information agency and other 
media assets. 

Notes   “Inter” channel is the most influential private channel and keeps the first 
place in GfK Ukraine ratings. This channel broadcasts political talk show 
“Big politics with Yevgeniy Kiselev”. 
“Ukrainian News” agency works on the information market of Ukraine 
since 1993 and firmly keeps its first position among major suppliers of 
business and political wire news about Ukraine. 

Political prefenrences  As of 2010, most of all “Inter” channel does not hide its likes toward the 
current authorities, the news give positive coverage of President 
Yanukovych’s and the Party of Regions’ activities, criticism is almost 
absent, yet, they is criticism of the opposition. 

 

Viktor Pinchuk Group 

Media that belong to 
the group  

“Novy” TV channel 
“ICTV” TV channel 
“STB” TV channel 
“Fakty i kommentariyi” [Facts and commentaries] daily newspaper 
“Sobytiya i liudi” [Events and the people] weekly newspaper 
The controlling share in the “Ekomonica”publication: daily “Delo”, 
“Invest gazeta” weekly magazine and other niche publications 
Part of the share of music channels M1, M2 
Part of the share in radio “Russkoe radio” [Russian radio], Hit‐FM, Kiss‐
FM 

Notes  “Novy” TV channel, “ICTV”, and “STB” are the second echelon of 
channels and have equal positions in the top 10 channels, according to 
the GfK Ukraine raitings. 
“ICTV” has political talk show “Freedom of Speech with Andriy Kulykov” 

Political preferences  As of 2010 political preferences of Pinchuk’s group of channels are 
somewhat different. While news on “STB” remain to be the most 
balanced among the rest of the news and it has some criticism of the 
authorities, “ICTV” news – on the contrary – are loyal to the authorities. 
Yet, in the “Freedom of speech” program both the authorites and the 
opposition enjoys equal presentation of different positions. 

 

Rinat Akhmetov Group 

Media that belong to 
the group 

“Ukraina” TV channel (99,93 percent share belongs to System Capital 
Management company) 
“Cegodnya” [Today] daily newspaper 
Regional newspaper “Salon Dona i Basa” 
News website “KID” (http://zadonbass.org)  

Notes  «Segodnya» daily is one of the most popular newspaper and has the 
biggest circulation (106 000 copies)  
“Ukraina” channel was initially created as a Donetsk‐based company 
that later on grew to become a national one. As of 2010 the channel 



holds 5th position in the GfK raiting.  
This channel broadcasts political talk show “Svodoba Savika Shustera” 
[“Savik Shuster’s Freedom”] 

Political preferences  The news reporting on the channel is loyal to the authorities. In Savik 
Shuster’s talk show positions of both the authorities and the opposition 
are present. 

Despite general loyalty to the authorities, “Segodnya” can in some 
points be very critical, does not conceal sharp topics (which are often 
concealed by TV stations). Yet, it often publishes articles by audious 
politicians and journalists who criticise the Orange camp, euroatlantic 
course of Ukraine, some episodes from the history, particularly, OUN‐
UPA (Ukrainian Insurgent Army). 

 

Ihor Kolomoysky Group 

Media that belong to 
the group 

«1+1» TV channel 
«2+2» TV channel 
СІТІ TV channel 
ТЕТ TV channel 
«Кіно» TV channel 
“Gazeta po‐kievski” daily newspaper 
News magazine “Glavred” and a group of websites Glavred.info, 
VIP.Glavred, Stars.Glavred, Inozmi.Glavred, Sport.Glavred, 
Stolitsa.Glavred; 
News magazine “Profil” 
“Novaya” weekly newspaper 
“Telekritika” news website 
Part of the share in the daily “Izvestiya v Ukraine” 
Also Privat group (owned by Kolomoysky) has a share in some print 
media in Ukrainian Media Holding, particularly, «Komsomolskaya pravda 
v Ukraine» (51%).  

Notes  The group was consolidated over the last several years. Final agreement 
of sale of “1+1” channel was completed at the beginning of the year. The 
channel maintains 3rd place in the GfK Ukraine raiting as of September, 
2010. Also this year there was reached an agreement on the purchase of 
a number of print media from Oleksandr Tretyakov. “Glavred” and 
“Profil“ belong to the top 5 major news magazines in Ukraine. 

Political preferences  “1+1” channel refused to host political talk shows. Its news are mostly 
not critical towards the authorities. Most of the print and internet media 
give opportunity to speak out both for the authrities and the opposition, 
and let criticism against the authorities. 

 

Vitaliy Hayduk Group and Serhiy Taruta’s «Evolution media»  

Media that belong to 
the groups 

«Ekonomicheskiye Izvestia» newspaper 
«Kommentari» analytical weekly 
«Kyiv Weekly» magazine 



«Expert‐Ukraina» magazine 
«ProUa» news website 
PHL photo agency 

Notes  ‐‐‐‐‐ 
Political preferences  Balanced policy. In all of its projects one can sometimes find stories 

critical of the authorities. 
 

KP Media (Jed Sunden) 

Media that belong to 
te holding 

«Korrespondent » news magazine 
Websites: Korrespondent.net;  Politorg.net; Novynar.com.ua, Afisha.ua, 
BigMir.net  
Niche publications: «Ideas for home» magazine etc. 

Notes  «Korrespondent» is the most influential news magazine which has the 
biggest circulation in its category. 
Portal BigMir.net has the main raiting of on‐line media in Ukraine. 

Political preferences  «Korrespondent» maintains the balace in reporting political news, gives 
the floor both to the authorities and to the opposition, runs stories 
critical of the authorities. 

 

Media that require special attention 

“Ukrainska pravda” 
[Ukrainian Truth] 
news website 

The website was founded by Georgi Gongadze. Currently, the owner and 
the chief editor is Olena Prytula. This is the main Ukrainian internet 
publication (around 100,000 visitors daily). It is firmed opposed to the 
authorities. It should be mentioned that “Ukrainska Pravda” was also 
critical of the members of the orange team. 

“Dzerkalo Tyzhnia” 
[The Mirror of the 
Week] weekly 
newspaper 

This is an influential newspaper with circulation of around 52,000 copies. 
Owners – the Mostovy family (father Volodymyr and daughter Yulia). It 
is very crtitical of the President Yanukovych and the Party of Regions. 

News magazine 
“Ukrayinsky Tyzhden” 
[Ukrainian Week]  

Owner ‐ ECEM Media gmbh (Switzerland). However, some experts 
suppose that its real owner is Ukrainian and is hiding behind offshore 
companies. Circulation – 30,000 copies. It is very radically against 
current authorities. It is openly sympathetic toward Yulia Tymoshenko. 

5 channel  It belongs to Petro Poroshenko. News channel has generated its 
audience during the Orange revolution by offering alternative 
information. Both the authorities and the opposition are gived the floor 
at this TV station. However, its commentaries can be critical of the 
authorities. 

   
As it was stated above, media is not the main business for the mentioned businessmen. As a rule, 
the  majority  of  large  media  owners  own  enterprises  in  different  industrial  sectors  (refining, 
chemical, heavy machinery construction etc.) and, therefore, those businessmen are often loyal to 
the  authorities  in  order  to  save  their  own  businesses.  It  impacts  editorial  policy  of  the media. 
Apart from that, over the last several years media were actively resold. This process will continue 
in  the  years  to  come under Viktor  Yanukovych presidency.  Thus, media ownership  structure  in 
Ukraine is not steady, but changes depending on the policies (more democratic or less democratic) 
of the current authorities of the time and on the abilities of media owners to find a compromise 
with those at power. 



 

Sourses: 

1. Dutsyk, D. Politychna Zhurnalistyka [Political Journalism]. Кyiv: Kyiv Mohyla Academy 
publishing house, 2005. 

2. Kulyk, V. Dyskurs ukrainskykh mediy:  identychnosti,  ideolohiyi, vladni stosunky    [Ukraine’s 
media discourse: identities, ideologies, power relations]. Кyiv: Krytyka, 2010.  

3. Leshchenko, S. Orbity politychnykh media: sfera vplyvu Pinchuka, Akhmetova, Poroshenka, 
Yushchenka [The Orbits of political media: sphere of influence of Pinchuk, Akhmetov, 
Poroshenko, Yushchenko... ]; available from 
http://www.pravda.com.ua/rus/articles/2006/12/6/4409790/view_print/  

4. Nayyem M. and Leshchenko S. Oliharkhichni viyny: yak prodavaly kanal Inter [Oligarchic 
wars: how channel “Inter” was sold]; available from 
http://www.pravda.com.ua/articles/2008/07/29/3503640/  

5. State of media ownership transaprency in Ukraine; available from 
http://www.medialaw.kiev.ua/analitcs/140/http://www.medialaw.kiev.ua/analitcs/140/  

6. http://www.nrcu.gov.ua  
7. http://dzmi.informjust.ua 
8. http://www.gfk.ua   
9. http://www.kppublications.com   
10. http://www.umh.com.ua/ukraine/ru/ 
11. http://www.uaimg.com/ua/ 
12. http://www.e‐media.com.ua/index_ru.html 
 


